Inspiratiedag Studenten Alcohol, Drugs en Tabak

Op vierde editie staat samenwerken centraal

Op woensdag 13 november 2019 organiseert het Trimbos-instituut voor de vierde keer de jaarlijkse Inspiratiedag Studenten Alcohol, Drugs en Tabak. Op deze dag is er aandacht voor alcohol, drugs en tabak tijdens de studententijd.

Op deze vierde Inspiratiedag, die wordt gehouden in De Zalen van Zeven in hartje Utrecht, staat samenwerken centraal. Wat kunnen we samen doen om problemen die ontstaan door alcohol- en drugsgebruik te voorkomen, te signaleren, te beperken en te verhelpen? Weten we elkaar wel te vinden om deze doelen te bereiken? We nodigen hogescholen en universiteiten, introductiecommissies, besturen van studentenverenigingen, instellingen voor verslavingszorg en andere geïnteresseerden graag uit om met elkaar in gesprek te gaan en te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Programma

Het plenaire programma in de ochtend draait om samenwerking. Wat kunnen we samen bereiken als het gaat om studenten en alcohol- en drugsgebruik? Hoe vinden we elkaar? Welke partijen zijn hierin van belang en hoe zorgen we dat het niet blijft bij alleen maar praten? Een grote universiteitsstad deelt haar ervaringen en plannen: gemeente, onderwijsinstellingen en studenten vertellen samen het verhaal.

In de middag zijn er zeer diverse workshops rond het thema studenten en middelengebruik. We krijgen uitleg over alcoholmarketing en reclame, denken na over een alternatief verdienmodel voor studentenverenigingen en verdiepen ons in studentenwelzijn en internationale studenten. Vorig jaar de workshop over signaleren en bespreekbaar maken van alcohol- en middelengebruik gemist? Dit jaar krijgt u opnieuw de kans. Direct naar het overzicht van alle deelsessies.

Aanmelden

Bij aanmelding geeft u een voorkeur voor workshops op. Wees op tijd met aanmelden, want het aantal plaatsen in de workshops is beperkt. De snelle beslissers kunnen zich hier meteen aanmelden, of u kunt eerst lezen welke workshops er zijn.