Drenthe krijgt de komende 3 jaar 30 buitenlokalen

In Drenthe worden de komende drie jaar de schoolpleinen van 30 basisscholen omgetoverd tot ‘buitenlokalen’, groene en gezonde speel- en leeromgevingen. De Provinciale Staten hebben woensdag 13 juli de middelen beschikbaar gesteld. Inmiddels zijn de eerste acht scholen geselecteerd.

De opdracht voor de 30 schoolpleinen ligt de komende drie jaar bij IVN Noord, Stichting Kunst & Cultuur en SportDrenthe. Agnes Bakker van IVN Noord is door de drie organisaties aangesteld als projectleider. In het Dagblad van het Noorden geeft zij aan blij te zijn dat de provincie wil investeren in schoolomgevingen: “Onze ambitie is groot, het liefst pakken we alle schoolpleinen in Drenthe aan. We merken dat er vanuit scholen veel belangstelling is en we gunnen ieder kind en iedere leerkracht zo’n fijne schoolomgeving.”

Drie van de geselecteerde scholen bevinden zich in de gemeente Borger-Odoorn: Montessorischool Borger, OBS De Meander en CKC de Borgh. Zij zitten samen in één multifunctionele accommodatie. De overige vijf geselecteerde scholen zijn RKBS St. Willibordus uit Coevorden, CBS De Arendsvleugel uit gemeente De Wolden, KC Anne Frank uit gemeente Meppel, Dalton KC De Wingerd uit gemeente Midden-Drenthe en OBS Schuilingsoord uit gemeente Tynaarlo.

Scholen die willen deelnemen moeten bij de inrichting van het plein wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

• De school moet een plan indienen.
  • De school moet cofinanciering regelen.
  • De school moet het plein openbaar toegankelijk stellen.
  • Na schooltijd moet het plein gebruikt kunnen worden door de buurt. Leerkrachten moeten een training volgen en structureel meer buiten lesgeven.