Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Op deze basisschool zitten kinderen nooit meer dan een half uur op hun stoel

Basisschool Het Lichtpunt in Rhoon

Basisschool Het Lichtpunt in Rhoon pakt het onderwijs anders aan dan de meeste scholen. Leerlingen zitten er nooit langer dan een half uur stil. Daarna volgt een beweegmoment, bijvoorbeeld rennen, klimmen, spelletjes of een ‘daily mile’-wandeling. Volgens directeur Rob Heidenreich is dit geen ‘pauze’, maar een essentieel onderdeel van het leerproces.

Kinderen hebben volgens hem geen behoefte aan stilzitten, maar aan bewegen en spelen, onder begeleiding van vakleerkrachten. Hierdoor worden sociale uitsluiting en frustratie voorkomen en keren leerlingen met een frisse, positieve houding terug in de klas.

Het plein van Het Lichtpunt, dat in 2022 werd uitgeroepen tot sportiefste basisschool van Nederland, is georganiseerd met maximaal twee groepen tegelijk en een divers aanbod aan spelvormen. De spellen zijn ingedeeld in kleuren: geel voor om-de-beurt-spellen, groen voor samenwerking en rood voor competitie, waar de “Ronaldo’s” hun energie kwijt kunnen. In de kleuterklas staan opvallend weinig stoeltjes: kinderen staan, liggen of bewegen terwijl ze spelen of puzzelen. Zelfs rustmomenten, zoals ademhalingsoefeningen, worden bewust ingezet.

Vanaf groep 3 neemt het aantal zitmomenten toe, maar worden deze telkens onderbroken met korte energizers, zoals stuiterballen overgooien of 'de vloer is lava'. Heidenreich vergelijkt kinderen met een batterij: leeractiviteiten putten hen uit, beweging laadt ze weer op. Hij bekritiseert andere scholen die werkdruk proberen te verlagen door meer personeel in ondersteunende rollen aan te stellen, in plaats van te kiezen voor beweging als natuurlijk energiemiddel.

Ondanks het afwijkende lesmodel voldoet Het Lichtpunt aan alle wettelijke onderwijseisen. Financiële steun voor het beweegonderwijs krijgen ze niet, maar de school kiest er bewust voor. Heidenreich is trots op de erkenning als sportiefste basisschool van Nederland en dat wetenschapper Erik Scherder zijn aanpak onderschrijft. Hij benadrukt: dit is zijn visie, maar gelooft sterk in de positieve effecten van beweging op concentratie, motivatie en sociaal welzijn van kinderen.

Lees hier het hele artikel bij NOS/Radio Rijnmond.