13% van de jongeren heeft beginnende gehoorschade

Help jij ons mee om gehoorschade onder jongeren te voorkomen?

Vrijwel alle jongeren genieten van muziek op hun koptelefoon, gaan naar feesten met harde muziek of krijgen tijdens hun (bij)baan met hard geluid te maken. Dit is helaas niet zonder risico. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 13% van de jongeren al beginnende behoorschade heeft. Gehoorschade is bijna altijd blijvend, jongeren hebben hier dus hun hele verdere leven last van.

De Open Universiteit, VeiligheidNL en GGD Zuid-Holland Zuid willen hier wat aan doen! De organisaties hebben daarom ‘EarAct’ opgezet. Onder EarAct wordt een (les)programma voor jongeren ontwikkeld om gehoorschade door hard geluid te voorkomen. Om het (les)programma goed aan te laten sluiten wordt onderzocht hoe jongeren van 12 t/m 25 jaar met muziek en geluid omgaan. Vanaf 30 mei 2022 loopt een online vragenlijstonderzoek via www.eartest.nl.

Deelnemers ontvangen een bon voor 50% korting op een setje Party Plug oordoppen en maken kans op één van de koptelefoons met noise cancelling die worden verloot.

Help mee!

Jij helpt met het onderzoek door direct de link naar de online vragenlijst te verspreiden in je netwerk, bijvoorbeeld via nieuwsbrief, website of sociale media. De vragenlijst is vanaf 30 mei tot en met oktober 2022 online in te vullen via www.eartest.nl.

Ben je docent of ken je docenten die willen helpen? Je helpt het EarAct-onderzoek ook door scholieren/studenten de online vragenlijst te laten invullen, bijvoorbeeld tijdens les of college. Wil je het naar aanleiding van de vragenlijst eens met je leerlingen hebben over gehoorschade? Je kunt hiervoor de online Oorcheck-hoortest en het bijbehorende lesmateriaal gratis gebruiken.

Doe je mee?

Met de resultaten wordt een (les)programma ontwikkeld om gehoorschade te helpen voorkomen. Wil je aanvullende informatie? Kijk dan op www.earact.nl of mail naar info@earact.nl.

Wil je iets posten op een nieuwsbrief, website, of sociale media? Via het mailadres info@earact.nl kun je aanvullende wervingsmaterialen opvragen zoals flyers en banners en verdere tips.