Nomineer nu je gemeente voor de Gouden Wortel 2024!

Schooltuinen bestaan al meer dan 100 jaar. Veel gemeenten stimuleren daarom het schooltuinieren. Zij zien het als een goede manier om kinderen in aanraking te laten komen met gezonde voeding en om te leren over natuur en biodiversiteit. Ook in 2024 staat de week van 8 t/m 12 april daarom weer in het teken van schooltuinen. Als kers op de taart wordt op 9 april de nationale Buitenlesdag georganiseerd. De week is een initiatief van Alliantie Schooltuinen en Jong Leren Eten.

Nomineer jouw gemeente voor de Gouden Wortel 2024

Is het schooltuinieren in jouw gemeente goed geregeld? Is er een duidelijke relatie tussen de gemeentelijke beleidsdoelen en het schooltuinprogramma? En worden scholen en andere partijen gestimuleerd om te gaan schooltuinieren? Nomineer dan jouw gemeente voor de Gouden Wortel 2024! De Gouden Wortel dient als inspiratie voor andere gemeenten en als waardering voor de ondersteuning.

Hoe kun je meedoen?

Wil jij jouw gemeente normineren voor de Gouden Wortel?Dat kan door een enthousiaste vlog van maximaal 3 minuten te maken. Daarvoor kun je nu in het oogstseizoen en het nog groen is in jouw schooltuin al opnamen maken. Laat in elk geval een wethouder vertellen waarom en op welke manier de gemeente het schooltuinieren ondersteunt. Ook een schooldirectie, leerkracht en ondersteuner kun je aan het woord laten. Hou daarbij het volgende in gedachten: de vlog is ook een oproep aan andere gemeenten om schooltuinieren te ondersteunen en te bevorderen. Meer weten? Lees de voorwaarden bij Alliantie Schooltuinen of kijk op de website van Jong Leren Eten.

Breda winnaar Gouden Wortel 2023

Breda was de winnaar van de Gouden Wortel 2023. De gemeente ontving deze prijs 24 mei in de Week van de Schooltuin voor haar ondersteuning van het schooltuinieren. Behalve de Gouden Wortel kende de jury ook een eervolle vermelding toe aan de gemeente Den Haag. Dit is een van de gemeenten die voor kinderen al meer dan 100 jaar het schooltuinieren mogelijk maakt.

Openingsfoto: Wethouder Arjan van Drunen van Breda viert samen met kinderen en een docente het winnen van de Gouden Wortel.