Elf scholen Zuid-Holland een groen schoolplein dankzij subsidie

Elf scholen in Zuid-Holland ontvingen in 2023 een provinciale subsidie om hun versteende plein te vergroenen. Zo zorgen ze ook voor een groene plek voor de buurt. Het gaat om De Vrije School en de Blijberg in Rotterdam, Nutsschool Woonstede, SBO Merlijn en de Tamaraschool in Den Haag, Mozaiëk in Delft, Pieter Bas in Capelle ad IJssel, Cascade in Leidschendam–Voorburg, De Wereldwijzer in Vlaardingen, Haanstra in Leiden en De Regenboog in Ooltgensplaat.

SBO Merlijn

Marthe van den Boer is directeur van SBO Merlijn, een school voor speciaal basisonderwijs in de Haagse wijk Laakkwartier. “Onze school staat in een versteende, vervuilde wijk. Onze kinderen groeien vaak op in armoede, gaan zelden de natuur in en spelen weinig buiten. Dus als wij met ons plein iets kunnen betekenen voor de hele buurt, is dat heel waardevol.”

Van den Boer hoopt nog voor de zomer een nieuw, groen plein te hebben. “We wilden niet te veel toestellen waarvan al vaststaat wat je ermee moet doen; er moet ruimte zijn voor fantasie en ontdekking. Vanwege de sociale en emotionele achterstand die veel van onze kinderen hebben, moet er ook een stuk ontprikkeling in het plein zitten, net als een gedeelte waar ze juist sensomotorisch aan de slag kunnen. Ook komen er kruip-door-sluip-door-paadjes, een waterpomp, een insectenhotel, een buitenkeuken, een verkeerspleintje, een tipi, een buitenlesplaats met podium en moestuinbakken.” Er blijft wel een klein stukje bestrating over, want ‘kleuters willen nu eenmaal ook kunnen steppen en stoepkrijten’.

Dromen van groenblauwe schoolpleinen

De provincie Zuid-Holland heeft in 2023 aan elf scholen subsidies verstrekt vanuit de droom om alle 300.000 kinderen die dagelijks naar school gaan in Zuid-Holland, te laten leren en spelen op een groenblauw schoolplein. Gedeputeerde Mariëtte van Leeuwen: “Samen met scholen, gemeenten en andere partijen werken we samen aan een schoolpleinenrevolutie. Een netwerk dat zich inzet om schoolplein in Zuid-Holland te transformeren tot groenblauwe schoolpleinen die bijdragen aan de gezondheid van de leerlingen en de hele buurt. Daarnaast wisselen we kennis en ervaring uit met andere gemeenten en waterschappen en werken we samen met partners in de Groene Cirkel Groene Gezonde Stad.”

De provinciale subsidieronde van 2023 zal dit jaar geen vervolg krijgen, maar wel zijn er steeds meer gemeenten die scholen de helpende hand bieden, zoals de gemeenten Westland en Rotterdam. Niet zo gek, als je bedenkt dat een schoolplein vaak niet alleen de school zelf dient, maar ook veel andere kinderen die in de wijk wonen. SBO Merlijn betrekt bij de realisatie en het onderhoud van het plein dan ook verschillende partijen uit de buurt. Zo gaan leerlingen van een nabijgelegen school die een groenopleiding volgen, het plein mede onderhouden.

Of de schooldirecteur tips heeft voor andere scholen? Van den Boer: “Je moet gewoon starten. Het heeft bij ons ook lang op de agenda gestaan, en er zijn altijd redenen om het uit te stellen. Maar het kan. Er is bij ons wel gezegd: in jullie wijk wordt alles toch kapot gemaakt. Maar ik geloof erin dat wij door de eerste stap te zetten, de wijk het vertrouwen geven dat het hier juist wel kan.”