IVN en Jantje Beton stellen 10 x 5.000 euro beschikbaar voor groen schoolplein basisscholen

Formulier moet uiterlijk 31 juli worden ingestuurd

Heeft de basisschool waar jij werkt plannen voor een nieuw plein waar kinderen kunnen spelen en bewegen in een natuurrijke omgeving? Maar is jullie plein nog een saaie tegelvlakte? Dan helpen IVN en Jantje Beton je graag om de volgende stap te zetten naar een plein waar kinderen volop kunnen bewegen. Stuur hen drie foto’s van het plein én een heel simpel schetsje van de ideeën en maak kans op 5.000 euro voor jullie plein. Vul uiterlijk 31 juli het formulier in om kans te maken. In totaal stellen IVN en Jantje Beton 10 x 5000 euro beschikbaar.

Steeds meer kinderen, leerkrachten en ouders vragen om een schoolplein waar kinderen kunnen spelen, bewegen en leren in een avontuurlijke, natuurrijke omgeving. Omdat dat leuk is maar ook omdat het gezond en goed is voor mens en natuur. IVN Natuureducatie en Jantje Beton ondersteunen deze behoefte in samenwerking met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Samen streven ze ernaar om met de scholen in één schoolgeneratie te zorgen voor een transitie naar een speels en natuurrijk schoolplein bij íedere school.

Het gemiddelde schoolplein in Nederland is op veel plekken nog een slecht gebruikte ruimte. Terwijl deze ruimte kansen biedt voor urgente uitdagingen op het gebied van gezondheid, klimaat, ruimte en onderwijs. Voor veel kinderen ontbreekt de uitdaging en ruimte om lekker (samen) te kunnen spelen, het avontuur op te zoeken en even uit te razen. Dat moet en kan anders!

Vanaf 19 juni tot en met 31 juli kunnen basisscholen zich daarom aanmelden voor een steuntje in de rug voor meer natuur op het schoolplein, met als doel om meer variatie te bieden en zo speel- en beweeggedrag te stimuleren. Onder alle aanmeldingen worden 10 scholen geselecteerd die elk 5.000 euro ontvangen. Uiteraard is dit niet genoeg om het héle plein aan te pakken. De initiatiefnemers hopen wel dat dit scholen helpt om een eerste of volgende stap te zetten én in kaart te brengen welke behoefte er is onder scholen om hun schoolplein speelser en natuurrijker in te richten.

Naast deze actie werken IVN en Jantje Beton met vijf ambassadeursgemeenten samen om kennis en inspiratie te delen en schoolpleinen binnen deze gemeenten financieel te steunen. Daarover kun je hier meer lezen.