Glos Educatief brengt magazine uit ter gelegenheid van 10 jaar JOGG in Dordrecht

Van ‘Doe ff Gezond’ tot ‘Samen maken we gezond gewoon’

In 2022 is Dordrecht 10 jaar JOGG-gemeente. Ter gelegenheid daarvan heeft Glos Educatief een speciaal magazine gemaakt samen met de gemeente Dordrecht, JOGG Dordrecht en GGD ZHZ. In het magazine komt een breed palet van stakeholders aan het woord.

Het magazine trapt af met een interview met wethouder Marco Stam. Volgens hem is de kracht van de JOGG-aanpak dat kinderen en jongeren de voordelen te zien krijgen van een gezonde leefstijl. “We gaan in gesprek en proberen de mindset van de kinderen positief te beïnvloeden. Ellis Koster, landelijk adviseur van de JOGG-aanplak, vindt dat Dordrecht bij de JOGG-aanpak vooral uitblinkt in een van de belangrijkste omgevingen om kinderen te bereiken: scholen en kinderdagverblijven. Ze geeft in haar interview aan wat andere gemeenten onder meer van Dordrecht kunnen leren: “Je moet bij alle thema’s steeds ervoor zorgen dat het laagdrempelig is.” Arthur van Moorst, die vanuit de gemeente verantwoordelijk is voor JOGG in Dordrecht, benoemt op zijn beurt wat volgens hem de sterke punten van de Dordtse aanpak zijn: vanaf het begin een positieve benadering, een flinke tijd positief meten zodat het effect meetbaar is en een integrale aanpak met vele partners. Het belang van monitoring en evaluatie wordt vervolgens onderstreept in een interview met onderzoeker Evelien van Zwanenburg.

Volgens voormalige JOGG-regisseur Angelique Nijssen en de huidige JOGG-regisseur Jenna Davies is het geheim van de JOGG-aanpak in Dordrecht het met kleine stappen grote stappen maken en positief stimuleren.

Het magazine bevat ook een groot aantal interviews met belangrijke lokale stakeholders zoals:

• Sandra Klunder, projectmedewerker JOGG-Dordrecht en Gezonde School.
  • Ilona van Evelingen, locatiemanager van een aantal locaties van Prokino Kinderopvang in Dordrecht.
  • Suzanne van Burik, directeur openbare basisschool De Albatros.
  • Annemarie Lammers, senior beleidsadviseur gezonde leefomgeving van de gemeente Dordrecht, en Rianne van Dijk, adviseur publieke gezondheid van GGD ZHZ.
  • Bart Pennings, beheerder speelvoorzieningen bij de gemeente Dordrecht.
  • Eva Baars, projectleider ‘Groen doet goed’ in Dordrecht.
  • Jochem de Wit, een van de organisatoren van Toppie Dordrecht.
  • Maartje Vissers en Patrick van der Zouwen, sportregisseurs bij de gemeente Dordrecht.
  • Martin van Eck, adviseur communicatie bij Evides.
  • Najara Dankers, diëtist.
  • Jeroen Lemkes, eigenaar Jumbo Sterrenburg.
  • Eveline Pleijte, JOGG-Teamfit coach regio Zuid-Holland.
  • Fatima Debjani, Gezonde School adviseur.
  • Ronald Reijners, Gezonde School coördinator Katholieke basisschool Geert Groote.
  • Anita Eggenkamp, centrale zorgverlener.

Glos Educatief kan ook voor uw gemeente een magazine verzorgen. Interesse? Informeer vrijblijvend bij Tilly de Jong van Glos Educatief naar de mogelijkheden: tilly@gloseducatief.nl; 06-24200333.