Elfde Conferentie Kind & Natuur

Welke mogelijkheden biedt het bos voor kinderen?

Welke mogelijkheden biedt het bos voor kinderen? Dat is het thema van de elfde IVN Conferentie Kind & Natuur, die op 22 november op landgoed Zonheuvel in Doorn plaatsvindt. De conferentie is bestemd voor leerkrachten, pedagogisch medewerkers, docenten, directies, schoolleiders, beleidsmedewerkers, natuurgidsen/educatief medewerkers, onderzoekers en ontwerpers.

Veel mensen gaan het bos in voor een intense vorm van natuurbeleving: je bent letterlijk omringd door de natuur. De maatschappelijke aandacht voor bos neemt tevens toe. Bos levert een waardevolle bijdrage aan klimaatadaptatie, biodiversiteit en waterretentie. Veel gemeenten investeren dan ook in de aanleg van Tiny Forests. Ook op schoolpleinen en in de kinderopvang worden tal van grote en kleine bosjes aangelegd omdat groen bijdraagt aan het leren en ontwikkelen van kinderen. Bovendien, kinderen zijn de groene ambassadeurs van morgen. En die hebben we hard nodig om onze aarde leefbaar te houden.

Programma

Na de opening door dagvoorzitter Marc Veekamp (IVN) doet Daan Bleichrodt (IVN) de inhoudelijke aftrap. Daan neemt ons mee in het succes van de Tiny Forests. Hij presenteert de eerste resultaten van de monitoring van de kleine wildernissen. En hij zoomt in op de educatieve mogelijkheden van een Tiny Forest.

Tweede plenaire spreker is Claire Warden (Mindstretchers). Vanuit haar ervaring in haar Schotse natuurkinderdagverblijven neemt zij ons mee in ‘Nature Pedagogy’. In het bijzonder staat ze stil bij de pedagogische waarde van bos(jes). Ze laat je denken over de minimale omvang van een bosje voor kinderen en de relatie tussen leeftijd en bosbeleving. Haar bijdrage is in het Engels.

Tijdens de conferentie zijn er acht workshops. Hieronder een overzicht:

1. Tiny forest, van idee tot realisatie. Door Ilse Suijkerbuijk, IVN Natuureducatie.

2. De mogelijkheden van een Tiny Forest op school en de BSO. Door Eveline van Oudbroekhuizen en Vivian van Deel, IVN Natuureducatie (alleen ronde 2).

3. Bosjes voor een gevarieerde speelomgeving. Door Sigrun Lobst, Aardrijk.

4. Het Buitenbuffet: eetbare natuur in de speelomgeving. Door Rick van Cleef, IVN Natuureducatie.

5. Het Binnenbos: groen in de klas. Door Maarten Bruns, IVN Natuureducatie.

6. Wat kan en mag er in het bos? Veiligheid en exploratie bij 0-4 jarigen. Door Hester Walda, Donkergroen.

7. Peuters in hun habitat: waar en hoe doe je dat! Door Matthijs de Gruijter, Struin.

8. Door de didactiek het bos leren zien. Door Erwin Groenenberg, Thomas More Hogeschool.

Salons

Daarnaast zijn er drie salons:

• Salon 1: In gesprek met Daan Bleichrodt
  • Salon 2: Meeting Claire Warden
  • Salon 3: Feedback op Tiny Forest (alleen ronde 1, geen open inschrijving).

Aanmelden is mogelijk vanaf 20 mei 2019 via deze pagina.