Landelijk Ouderpanel: media voor kind vooral als zoethoudertje

Onderzoek Stichting Opvoeden.nl en Netwerk Mediawijsheid

Ouders laten hun kind voornamelijk van media gebruiken als zij met het huishouden bezig zijn, een lange autorit maken of in een openbare ruimte zitten zoals de wachtkamer van de huisarts. Dat blijkt uit onderzoek onder het Landelijk Ouderpanel dat Stichting Opvoeden.nl in samenwerking met het Netwerk Mediawijsheid deed. 717 ouders deden hieraan mee.

Behalve als zoethoudertje, worden media volgens de ouders verder ingezet samen met andere gezinsleden, als hun kind ziek is of als zij ‘s ochtends met elkaar in bed wakker worden. Ondanks de actieve rol die media in deze situaties hebben, geven de ouders aan niet heel bewust met mediaopvoeding bezig te zijn.

Behoefte aan feiten en cijfers over beeldschermtijd

Meer dan de helft van de ouders zegt geen informatie over mediaopvoeding op te zoeken. De ouders die dat wel doen, doen dat vooral via internet, vrienden of familie en andere ouders. Zij zoeken dan met name feiten en cijfers over beeldschermtijd en ervaringsverhalen van andere ouders. Online wordt de meeste informatie gezocht via Ouders van Nu, de website van het Centrum voor Jeugd en Gezin of de GGD en Opvoeden.nl. Facebook is het meest geraadpleegde sociale medium. In informatie vinden ouders het belangrijk dat er een korte opsomming is met tips en een uitleg van een mediadeskundige.

Betrouwbare informatie voor ouders

In het onderzoek kregen ouders teksten van Opvoeden.nl voorgelegd om te beoordelen. De feedback die hieruit kwam, verwerken we om beter op ouders aan te sluiten. Werk je met ouders? Verwijs dan naar Opvoeden.nl voor tips en advies over mediaopvoeding, samengesteld door deskundigen uit de wetenschap en praktijk en ouders zelf. Via Mediaopvoeding.nl kunnen ouders gratis een vraag stellen aan een mediadeskundige voor persoonlijk advies. Op het YouTube-kanaal van de Stichting Opvoeden.nl vind je allerlei filmpjes met ouders en kinderen aan het woord over mediaopvoeding bij hen thuis.

Achtergrondinformatie over het onderzoek

Het Landelijk Ouderpanel is een initiatief van Stichting Opvoeden.nl en Ouders & Onderwijs. Het panel telt bijna 4300 vaders en moeders. Het onderzoek over mediaopvoeding liep van 8 tot en met 19 maart 2019. In deze tijd hebben 717 ouders de vragenlijst ingevuld. Van de respondenten zijn er 691 vrouw en 26 man. De respondenten zijn bij het invullen van de enquête uitgegaan van het jongste kind. Bij 53,7% van de respondenten is het jongste kind tussen de 0-2 jaar en bij 46,3% is het jongste kind 2 jaar of ouder.

Lees hier het onderzoek.