Nieuw in de app Mijn Eetmeter: de barcode-scanner

App Mijn Eetmeter is ruim een miljoen keer gedownload

In de app Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum kun je nu producten scannen. Ook kun je 90.000 producten méér selecteren dan eerst. Hiermee is dit online eetdagboek supermakkelijk in gebruik.

Mijn Eetmeter is een online eetdagboek dat mensen helpt om gezonder te eten. Je krijgt inzicht in je eetpatroon en in de hoeveelheid energie en voedingsstoffen die je binnenkrijgt. Ook krijg je concrete tips hoe je gezonder kan kiezen. Dat kan allemaal ook helpen om af te vallen. Veel gebruikers hadden twee wensen: kunnen scannen en meer producten kunnen kiezen. Deze wensen gaan nu in vervulling.

Snel je dagboek invullen met de barcode-scanner

In de app Mijn Eetmeter kun je nu de barcodes van producten scannen. Zo voeg je makkelijker én sneller producten toe aan jouw dagboek.

90.000 merkproducten toegevoegd

In Mijn Eetmeter zaten alleen producten met een gemiddelde voedingswaarde. Nu hebben we zo’n 90.000 (huis)merkartikelen toegevoegd met hun specifieke waarden. Dat maakt de keuze completer en preciezer. Door jouw specifieke producten te kiezen, maak je jouw eetdagboek persoonlijker.

Waarom Mijn Eetmeter?

1. Altijd actueel

Mijn Eetmeter haalt de productinformatie uit de Levensmiddelendatabank. De productinformatie in deze databank krijgen we direct van fabrikanten. Passen de fabrikanten het etiket aan, dan krijgen wij dus automatisch de meest actuele productgegevens.

2. Helemaal gratis en zonder commercieel belang

Mijn Eetmeter is en blijft gratis. Het Voedingscentrum kan deze app gratis aanbieden omdat wij 100% door de overheid gefinancierd worden om mensen te helpen gezonder te eten. Omdat we geen commercieel belang hebben is onze informatie onafhankelijk en betrouwbaar. We zullen ook nooit je persoonlijke informatie delen met derden.

3. Voedingswaarde zoals je het eet

Scan of selecteer je bijvoorbeeld een pasta, dan wil je natuurlijk de voedingswaarden toevoegen van de gekookte pasta; zo eet je het immers. Staan op het etiket de waarden van de rauwe pasta, dan rekenen wij dit in Mijn Eetmeter voor je om. Of als je groente eet, dan kun je kiezen of je dit rauw of gewokt eet bijvoorbeeld.

4. Advies ook op vitamines en mineralen

Op het etiket staat hoeveel energie, vet, verzadigd vet, eiwit, koolhydraten, vezels en zout er in het product zit. In Mijn Eetmeter krijg je voor deze voedingsstoffen direct een advies op maat. Maar je kunt in Mijn Eetmeter ook letten op vitamines en mineralen. Wij koppelen namelijk alle producten aan algemene voedingswaarden. Zo kunnen wij je inzicht geven in heel veel voedingstoffen.

5. Volgens de Schijf van Vijf

Mensen die graag meer volgens de Schijf van Vijf willen eten, bieden we een Schijf van Vijf-advies aan. Daarin krijg je te zien hoeveel jij al eet volgens de Schijf van Vijf en krijg je tips hoe je gezonder kunt kiezen.

6. Link met de app ‘Kies ik Gezond?’

Gebruikers van onze ‘Kies ik Gezond?’-app kunnen producten vanuit die app favoriet maken in Mijn Eetmeter. In deze app zie je per product of het gezond is.

Bekijk of download

Bekijk in Play Store

Bekijk in App Store

De app is ruim een miljoen keer gedownload. Mijn Eetmeter is ook beschikbaar via de website Mijn Voedingscentrum.