Workshop risicovol spelen

Voor kinderopvang en basisonderwijs van VeiligheidNL

VeiligheidNL geeft op 12 september en 21 november 2 workshops over risicovol spelen voor professionals in het onderwijs en de kinderopvang.

Tijdens de interactieve Workshop Risicovol Spelen krijg je (nieuwe) inzichten en praktische tips over risicovol spelen waarmee je in je eigen groep, in je eigen team of organisatie direct aan de slag kan!

Vroeger was het vrij gewoon dat kinderen lekker gingen boompje klimmen, op geheime plekken speelden of met de step over de stoep scheurden uit het zicht van vader en moeder. Tegenwoordig gebeurt dit veel minder, niet in de laatste plaats omdat we kinderen willen beschermen tegen elke vorm van risico. Maar juist het te veel beschermen van kinderen kan ertoe leiden dat kinderen niet meer leren omgaan met risico's (m.a.w. risicocompetenties ontwikkelen), waardoor hun motorische vaardigheden verslechteren.

Bij risicovol spelen gaan kinderen aan de slag met spannende, uitdagende en avontuurlijke activiteiten, waarbij een risico bestaat op een (kleine) verwonding. Dat is goed voor het ontwikkelen van de risicocompetenties van kinderen; hierdoor worden zij mobiel vaardiger, zelfverzekerder én socialer. Steeds meer organisaties zijn bezig met het vormgeven van het thema risicovol spelen binnen hun organisaties.

Tijdens de 3 uur durende workshop komen de volgende onderdelen aan bod:

• Risicovol Spelen: wat is het en waar is het goed voor?
  • Welke overwegingen maak je?
  • Hoe kun je risicocompetenties stimuleren?

Kijk hier voor meer informatie, kosten en aanmelden.