Gezonde School way of life voor ROC Twente

Het ROC van Twente stelt al acht jaar gezondheid en bewegen centraal. Daarbij gaat het volgens Gerald Oude Alink, projectleider Gezonde School op het ROC van Twente niet om een project, maar veel meer om een ‘way of life’. Uitgangspunt was daarnaast vanaf het begin dat de aanpak voor zowel medewerkers als studenten zou gelden.

Het ROC van Twente heeft circa 20.000 studenten en circa 2.000 medewerkers. Deze zijn actief op een twintigtal locaties, waarvan tien wat grotere locaties zijn.

Gerald Oude Alink, projectleider Gezonde School op het ROC van Twente, vertelt over de voorgeschiedenis van het centraal stellen van gezondheid en bewegen: “In 2009 werden vanuit de MBO Raad impulsgelden beschikbaar gesteld om bewegen opnieuw in de ROC’s te krijgen.

Voor 1996 zat gym in elk curriculum van bijna iedere opleiding. In 1996 zijn echter – ondanks verzet van onder meer gymdocenten – nieuwe kwalificatiedossiers ingevoerd, waarin geen herkenbare vakken mochten staan. In plaats daarvan moesten alle kwaliteiten en criteria gelieerd zijn aan werkprocessen en verdween het vak gym.”