Alle schoolpleinen gezond en groen in 2030!

IVN start petitie

Honderdduizenden kinderen in Nederland brengen nu dag in dag uit hun pauzetijd door op een kaal, versteend schoolplein. Bij warm weer is het er vaak te heet om buiten te spelen en bij hevige regenval staat het plein blank. Zo’n 60% van de basisscholen heeft zo’n fantasieloos, betegeld schoolplein. Tijd dat daar een einde aan komt! IVN vindt dat er volop geïnvesteerd moet worden in natuurrijke schoolpleinen, waar kinderen naar hartenlust kunnen bewegen en spelen in het groen. Daarom is IVN een petitie gestart.

Waarom groene schoolpleinen?

Onderzoek toont al jaren het belang aan van groene schoolpleinen. Ze zorgen voor blijere, gezondere kinderen en betere leerprestaties. Kinderen ervaren op groene pleinen minder stress en ook wordt hier minder gepest. Bovendien zijn groene pleinen van groot belang voor de biodiversiteit, die in ons kleine, dichtbevolkte landje zwaar onder druk staat. Hoog tijd dus dat de schoolpleinen op de schop gaan!

60% schoolpleinen versteend

Uit onderzoek van IVN onder ouders en leerkrachten blijkt dat maar liefst zestig procent van de schoolpleinen in ons land versteend is. De verschillen per provincie zijn groot. Terwijl in Noord-Brabant en Overijssel de afgelopen jaren een flink aantal pleinen is vergroend, blijft vooral de randstad achter. Dat is zorgelijk, want juist in achterstandswijken van grote steden, komen kinderen sowieso al minder in aanraking met natuur.

Landelijke regie nodig!

IVN meent dat ieder kind recht heeft op een gezond, groen schoolplein, ongeacht waar zijn wieg staat. Hoe het schoolplein eruitziet, is nu vooral afhankelijk van welwillende provincie- of gemeentebesturen, de school zelf en betrokken ouders, die hun steentje willen bijdragen. De meeste groene schoolpleinen zijn in de welvarendere wijken te vinden. Aan die ongelijkheid moet een einde komen. Met deze petitie wil IVN minister Wiersma van Onderwijs dan ook oproepen landelijk de regie te pakken en ervoor te zorgen dat alle kinderen uiterlijk in 2030 kunnen spelen én les krijgen op een gezond en groen plein.