Breda wint als schooltuinvriendelijke gemeente de Gouden Wortel 2023

Breda is de winnaar van de Gouden Wortel 2023. De gemeente ontving deze prijs woensdag 24 mei in de Week van de Schooltuin voor haar ondersteuning van het schooltuinieren. In Breda hebben acht scholen recent een schooltuin geopend en binnenkort komen er nog meer bij.

Voor de Gouden Wortel verkiezing 2023 zijn gemeenten opgeroepen een vlog in te sturen over het belang van de schooltuin. "We waren direct onder de indruk van het filmpje van Breda. Een jonge verslaggever liet ons zelf zien wat in Breda gebeurt en waarom een schooltuin voor scholieren leuk en belangrijk is. De gemeente ondersteunt dit met onder meer moestuincoaches én roept andere gemeenten op om ook mee te doen. Bovendien wordt het schooltuinproject gedragen door meerdere organisaties in Breda en heeft daarmee een goede bodem om te groeien. We reiken daarom met veel genoegen de Gouden Wortel 2023 uit aan Breda", aldus Marjan van Creij, van het ministerie van LNV en programma Jong Leren Eten, namens de jury.

Voedselvaardig
Wethouder Gezondheid en Onderwijs Arjen van Drunen is blij dat Breda als winnaar uit de bus is gekomen, liet hij vanochtend weten bij de prijsuitreiking op basisschool De Liniedoorn. "In Breda vinden we schooltuintjes enorm belangrijk, omdat we hiermee kinderen laten zien én beleven waar ons voedsel vandaan komt. Ze kunnen pure smaken proeven en leren hoe je gezond en lekker eten maakt. ‘Voedselvaardig worden’, zo noemen we dat. In de schooltuinen leren kinderen veel over de natuur, zijn ze lekker samen buiten en in beweging. En kinderen vragen hun ouders of ze ook thuis groenten en fruit kunnen telen. De komende jaren willen we daarom nog meer schooltuinen openen. Dat wij de Gouden Wortel hebben gewonnen is een prachtige opsteker die laat zien dat we op de goede weg zijn."

Gedeputeerde Elies Lemkes-Straver (Landbouw, Voedsel, Bodem en Brede welvaart) van de provincie Noord-Brabant was bij de feestelijke uitreiking aanwezig: "Wij stimuleren groene schoolpleinen en schooltuinen, omdat daar de koppeling ligt van gezondheid, duurzaam voedsel en natuur. In de gemeenten moet het gebeuren. Breda is een geweldig voorbeeld voor andere gemeenten in onze provincie."

Eervolle vermelding
Behalve de Gouden Wortel kende de jury ook een eervolle vermelding toe aan de gemeente Den Haag. Dit is een van de gemeenten die kinderen al meer dan 100 jaar het schooltuinieren mogelijk maakt. Er is waardering voor de enthousiaste manier waarop wethouder Arjen Kapteijns in de vlog het belang ervan voor de stad benadrukt, en dat Den Haag jaarlijks 1450 kinderen uit alle wijken de ruimte en ervaring gunt van het zaaien, verzorgen en oogsten van hun eigen voedsel.

Topervaring
"We merken in het hele land dat de schooltuinbeweging groeit en bloeit. Steeds meer gemeenten zien in dat de schooltuin een goede manier is om kinderen een topervaring te bieden waarbij ze in aanraking komen met gezonde voeding, leren over natuur en biodiversiteit en bewegend bezig zijn", vertelt Arjan Klopstra namens de Alliantie Schooltuinen en Jong Leren Eten. "De huidige aandacht voor gezond, lokaal en verantwoord geproduceerd voedsel heeft hier ook aan bijgedragen. Wanneer kinderen leren hoe ze zelf groenten, fruit en bloemen kunnen zaaien, verzorgen en oogsten, wordt hun interesse in gezonde voeding aangewakkerd. Een zelfgeteeld worteltje smaakt toch het lekkerst."

Jury Gouden Wortel
De jury van de Gouden Wortel 2023 werd gevormd door Marjan van Creij (senior beleidsmedewerker ministerie van LNV en Jong Leren Eten), Ignas van Schaick (EMS, Schooltuinfilm), Marcel Webster (trekker Kennis- en Onderwijsvernieuwing programma Landbouw en Voedsel van de provincie Noord-Brabant), Irene Harmsen (zelfstandig onderwijsadviseur) en Dieuwke Hovinga (lector Natuur & Ontwikkeling Kind, Hogeschool Leiden).

Week van de Schooltuin
In 2022 werd de Gouden Wortel voor het eerst uitgereikt aan de gemeenten Teylingen en Arnhem tijdens de landelijke Maand van de Schooltuin. In 2023 is de Week van de Schooltuin op 22 mei van start gegaan onder het motto Samen zaaien, samen groeien. Maar liefst 47.525 leerlingen zaaien deze week zaadjes of planten en verzorgen hun plantjes in de klas, op het schoolplein of in een schooltuincomplex.