BûtenLOKAAL voor verbinding met de natuur in Akkrum-Nes

In het Friese dubbeldorp Akkrum-Nes maken inwoners zich zorgen om de toenemende vervreemding van de natuur en het verdwijnen van groen in de omgeving. Daarom gaan in dit project dorpsbewoners, een boer, scholen, natuurorganisaties, een gezinshuis en de gemeente samen aan de slag om mensen weer dichter bij de natuur te brengen.

Samen ontstenen en vergroenen ze het dorp en richten ze een biodivers ‘buitenlokaal’ in van ongeveer drie hectare om kinderen te laten kennismaken met de natuur. Het project gaat aan de slag met een aantal pijlers. Zo wordt een lokale, ecologische hoofdstructuur met nieuwe en bestaande landschapselementen ingericht, waaronder inheemse bomenrijen, singels, bosjes en natuurvriendelijke slootranden. Ook komt er meer ruimte voor groen op het schoolplein. Daarnaast wordt de lokale permacultuurtuin verder uitgebreid, met als doel de principes van voedselbossen en agroforestry verder bekend te maken. Verder wordt er een paden- en beleefstructuur aangelegd over het terrein waardoor dorpsbewoners het belang van biodiversiteit beter leren kennen. Kortom, door dit project wordt de lokale biodiversiteit versterkt en leren jong en oud meer over het belang en de schoonheid van natuur.

Op de foto: Inspiratie voor het nog aan te leggen buitenlokaal in Akkrum-Nes komt onder meer uit het buitenlokaal in de tuin van basisschool St. Martinus te Megchelen in de Achterhoek. Het ontwerp is van Nico Wissing.