Iedere basisschool een binnenbos voor betere sfeer en concentratie

Woensdag 18 mei was het de tiende editie van Wereld Plantendag. Een goed moment, aldus IVN, om scholen op te roepen hun klaslokalen om te toveren tot groene oases. Iedere basisschool in Nederland moet voorzien worden van een ‘binnenbos’. Een heel scala aan planten in de klas bevordert de sfeer en zorgt ervoor dat kinderen zich beter kunnen concentreren.

Inmiddels beschikken zo’n 130 basisscholen in Nederland over een BinnenBos en iedereen is razend enthousiast. Veel kinderen vinden hun huidige lokaal saai. Vol met planten is het veel gezelliger. Kinderen brengen 40 procent van de tijd dat ze wakker zijn door in het klaslokaal. Dan is het belangrijk om rekening te houden met de sfeer en het binnenklimaat. Uit allerlei onderzoek blijkt bovendien dat groen stress verlaagt. In de klas, waar ook vaak getoetst wordt, is dat prettig. Bovendien werken al die plantjes ook nog eens geluiddempend, waardoor er minder rumoer is en kinderen zich beter kunnen concentreren.

Rekenen met planten

Planten in de klas leveren echt veel winst op. Leerlingen voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen plantje. Ze verzorgen ze, ze stekken ze voor thuis of bijvoorbeeld voor het verzorgingshuis in de buurt, maar ze worden ook geïntegreerd in de rekenles. Leerlingen meten bijvoorbeeld hoeveel hun plantje is gegroeid in hoeveel weken. Hoeveel millimeter is dat dan per week?

En ook zorgen ze natuurlijk voor succeservaringen. De schoolplanten in het BinnenBos, zoals de sanseveria en de graslelie, zijn daar wel op uitgekozen. Die kunnen bijna niet dood.

Meer informatie over het BinnenBos van IVN vind je hier.