Moestuin met educatieve en verbindende functie

Inspirerend voorbeeld van kindcentrum De Verbinding in Nijmegen

De moestuin heeft niet alleen een educatief doel, maar ook een verbindende functie. Dat zegt Manon Prévoo, schoolleider van kindcentrum de Verbinding in Nijmegen in een interview met Kader, het blad van de Algemene Vereniging Schoolleiders.

Manon vertelt in het artikel hoe het doorbreken van de stedelijke stenen omgeving het uitgangspunt was van de opzet van het groene kindcentrum. Het project werd dan ook toepasselijk ‘Operatie steenbreek’ genoemd. Het resultaat is een nieuw gebouw met een echte moestuin, een vuurplaats, een compostbak voor groen afval, een watertappunt en een dierenweide waar kippen en cavia’s lopen.

Voor de moestuin is een schema gemaakt voor wisselende teelt. Het is de bedoeling dat de producten ook worden gebruikt in het kinderkookcafé zodat de kinderen oogsten, koken en eten.

Hoe de moestuin in het lesprogramma past is nog een zoektocht, zegt Manon: “Iedereen ziet het belang van natuur- en milieueducatie maar in de praktijk gaat veel aandacht uit naar taal en rekenen.” De moestuin en dierenweide hebben volgens Manon niet alleen een educatief doel maar ook een verbindende functie. Hier ontmoeten de kinderen van de kinderopvang, de buitenschoolse opvang en de leerlingen van de school elkaar. In die zin past de gezamenlijke tuin ook in het thema burgerschap, want alle kinderen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het groen.

Lees hier het hele artikel in Kader.