Negen Apeldoornse scholen krijgen subsidie voor groen en uitdagend schoolplein

Totaal aantal scholen nu op twintig

Voor het tweede jaar op rij helpt gemeente Apeldoorn scholen om hun schoolplein groener en uitdagender te maken. Dit jaar zijn negen aanvragen voor de subsidie schoolpleinen goedgekeurd. Dat betekent dat nog eens negen schoolpleinen binnen nu en een jaar zullen transformeren van stenen vlaktes tot groene pleinen, die uitdagen tot spelen en bewegen.

Na de elf basisscholen die vorig jaar subsidie kregen, komen daar nu zeven basisscholen én twee middelbare scholen bij. Het gaat om de scholen: IKC Hei & Bos, Het Kroonpad & De Zonnehoek, Sprengenparkschool, De Fakkel, Jenaplanschool De Korf, De Terebint en De Schakel (Rederijkershoeve), De Praktijkschool, en het Christelijk Lyceum.

Gezinsstad

De gemeente zet zich in om van Apeldoorn een nog fijnere gezinsstad te maken. Een stad waarin kinderen zoveel mogelijk de kans krijgen om buiten te kunnen spelen. Buiten spelen is goed voor kinderen. Ze bewegen meer en komen in contact met de natuur. Omdat kinderen een groot deel van hun tijd op school doorbrengen, kunnen scholen hier een belangrijke rol in spelen. Daarnaast zijn schoolpleinen een belangrijke speelplek voor de buurt. Een voorwaarde voor de subsidie is dan ook dat de pleinen na schooltijd in ieder geval tot 20.00 uur toegankelijk zijn voor buurtkinderen.

Groener en duurzamer

Scholen kunnen ook helpen om Apeldoorn nóg groener en duurzamer te maken. Want het gaat bij schoolpleinen vaak om grote oppervlaktes, die bij een andere inrichting kunnen helpen om ‘hittestress’ tegen te gaan (een stenige omgeving is warmer dan een groene omgeving), of juist regenwater beter af kunnen voeren. Voorwaarde voor de subsidie was dan ook dat minimaal 50% van het plein een ‘natuurlijk karakter’ heeft en onverhard moet zijn (groen, zand, boomsnippers etc). Een andere eis is dat scholen hun regenpijp afkoppelen van het riool, als ze dit nog niet hebben gedaan.

Verrassende ontwerpen

Dit jaar zijn er weer heel uiteenlopende aanvragen. Zo zijn er dit jaar twee middelbare scholen die subsidie krijgen, een school in het dorp Hoenderloo en een school voor speciaal onderwijs. Daarnaast zijn ook de ontwerpen heel uiteenlopend. Maar één ding hebben ze allemaal gemeen: alle ontwerpen zijn met participatie vanuit de scholen tot stand gekomen.

Meer scholen krijgen kans

Vorig jaar kregen elf scholen subsidie voor een nieuw plein. Bijna al deze pleinen zijn inmiddels gerealiseerd. Kinderen maken hier kennis met de natuur en worden gestimuleerd om meer te bewegen en te spelen. Ook gebruiken verschillende scholen hun plein voor natuureducatie. De verwachting is dat ook volgend jaar scholen weer een aanvraag kunnen doen voor de subsidie.

Wethouder Nathan Stukker opende in april 2019 het nieuwe plein van De Zonnewende locatie Keerkring. Foto Maarten Sprangh.