Nieuwe subsidieronde vergroening schoolpleinen Zuid-Holland

Aanvragen kan tot en met 1 oktober 2023

De provincie heeft een nieuwe ronde van de subsidieregeling Groene gezonde schoolpleinen geopend. Aanvragen kan tot en met 1 oktober 2023. Met deze regeling krijgen scholen in versteende wijken, waar veel kinderen in armoede opgroeien de mogelijkheid om hun schoolplein te transformeren in een groene oase. Hierdoor ontstaat er een groen en speels leerlandschap voor de leerlingen en een groene huiskamer voor de buurt.

Natuurlijk gezond voor kinderen

Groene gezonde schoolpleinen zijn natuurlijk gezond voor kinderen. Zo blijkt uit onderzoek dat groene schoolpleinen een positieve invloed hebben op concentratievermogen, fantasie, creativiteit en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Ook draagt het bij aan een betere groepsdynamiek in de klas. Daarnaast hebben kinderen die met de natuur opgroeien de rest van hun leven meer binding met de natuur.

De eerste 10 scholen in de gemeenten Zwijndrecht, Nissewaard, Delft, Leiden, Rotterdam en Den Haag ontvingen dit voorjaar de subsidie. IVN Natuureducatie begeleidt de scholen bij het hele proces. Zij ondersteunen bij de keuzes voor participatie en ontwerp, inheemse beplanting, opzet van het buitenonderwijs en openstelling voor de buurt.

Meindert Stolk, Gezond en Veilig: “Groene schoolpleinen zijn niet alleen een aanwinst voor schoolkinderen maar juist ook voor de bewoners uit de buurt. En daarnaast zijn groene schoolpleinen ook hard nodig vanwege de toenemende hitte, piekregenbuien en afnemende biodiversiteit. Ik moedig dan ook alle gemeenten en potentiële investeerders aan bij te dragen aan de vergroening, zodat wij in 2030 samen de helft van alle schoolpleinen hebben vergroend.”

Scholen kunnen aanvragen.

Je kunt hiervoor je aanvraag indienen via het elektronische aanvraagformulier, dat je op deze pagina kunt vinden. Als bijlagen dien je de volgende stukken mee te zenden.

1. minimaal twee foto’s van de huidige situatie van het schoolplein;
  2. een instemmingsverklaring van de grondeigenaar, indien van toepassing;
  3. een (globaal) projectplan waarin de volgende zaken zijn opgenomen:
    • gegevens waaruit blijkt dat het aantal leerlingen van een school ten minste gelijk is aan de voor de gemeente geldende opheffingsnorm;
    • een omschrijving van de wijze waarop een groen en gezond schoolplein past in de pedagogische visie van de aanvrager;
    • een omschrijving van de plannen voor het onderhoud, gebruik en de openstelling van het groene en gezonde schoolplein tijdens en na schooltijd;
    • een omschrijving van de wijze waarop de leerlingen van een school, ouders en de buurt of wijk betrokken worden bij het inrichten van een groen en gezond schoolplein;
    • een omschrijvin g van het draagvlak voor een groen en gezond schoolplein;
    • een omschrijving van de wijze waarop het groene en gezonde schoolplein educatief wordt ingezet;
    • een omschrijving van de borging en continuïteit van het groene en gezonde schoolplein.
    • een globale en sluitende begroting. Met globaal wordt bedoeld dat u de kosten niet hoeft te onderbouwen met offertes of iets dergelijks.
    • een financiële machtiging (indien van toepassing).

Op basis van het projectplan worden, indien er meer aanvragen zijn dan er budget beschikbaar is, punten toegekend om te kijken welke aanvraag het beste past bij de subsidie-eisen. Het plan hoeft nog niet te zijn uitgewerkt: het uitwerken van het plan is onderdeel van een begeleidingstraject.

Plafond en maximum aanvraagbedrag

Er is in totaal 600.000 euro beschikbaar. De maximale subsidiehoogte per aanvrager bedraagt 75.000 euro, waarbij:

• maximaal 10.000 euro bedoeld is voor het ontwerpen van het schoolplein en een bodemonderzoek;
  • maximaal 57.000 euro bedoeld is voor het inrichten van het schoolplein als groen en gezond schoolplein;
  • maximaal 4.000 euro bedoeld is voor tegemoetkoming in het beheer en onderhoud in het eerste jaar;
  • maximaal 4.000 euro bedoeld is voor openstelling van het schoolplein voor het eerste jaar.

Geïnteresseerd?

Tot en met 1 oktober kunnen plannen voor de subsidie worden ingediend. Alle informatie is te vinden op subsidie Groene gezonde schoolpleinen. Het begeleidingsteam van IVN kan scholen die een aanvraag willen indienen, helpen. Neem hiervoor contact op met i.mostert@ivn.nl