Nathalie Hoekstra, postdoctoraal onderzoeker ontwikkelingspsychologie bij Radboud Universiteit in Nijmegen, publiceert op de website wij-leren.nl een artikelenserie waarin dieper wordt ingegaan op de de sociale processen binnen de klas en de mechanismen achter pesten, signaleren en ingrijpen. Daarbij wordt de rol van pesters, slachtoffers, meelopers én leraren verkend. Ook laten de artikelen zien hoe sociale veiligheid doelgericht versterkt kan worden. In deel 3 aandacht voor het slachtoffer.
Pesten is een complex sociaal proces en kent geen eenduidig profiel van het ‘typische’ slachtoffer. Iedereen kan immers gepest worden. Het is daarom belangrijk om het idee van één soort slachtoffer los te laten en vooral niet te vervallen in victim blaming. Pesten is nooit de schuld van het slachtoffer, maar ligt altijd bij de pester en de groep die het toelaat of versterkt.
Toch zijn er bepaalde risicofactoren die de kans op gepest worden verhogen. Die hebben te maken met persoonlijke eigenschappen, groepsnormen en de sociale context. Het doel van het benoemen van deze factoren is niet om schuld toe te wijzen, maar om pesten eerder te herkennen en beter te voorkomen.
Kwetsbaarheden van kinderen – Afwijken van de norm
Kinderen die afwijken van wat in een klas of groep als ‘normaal’ wordt gezien, lopen meer risico om gepest te worden. Die ‘norm’ is geen objectief gegeven, maar een sociale constructie: wat binnen de groep als gewenst of gewoon wordt ervaren.
Zes individuele kenmerken die de kans op slachtofferschap vergroten zijn:
Overkoepelend geldt dat kinderen die afwijken van groepsnormen meer risico lopen om gepest te worden. Hoe groter de druk om ‘normaal’ te zijn, hoe groter de kans dat afwijking leidt tot afwijzing.
Typen slachtoffers
In onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende slachtoffertypen:
Verschillen in slachtofferschap: frequentie, duur en intensiteit
Niet alle slachtoffers ervaren pesten op dezelfde manier. Er wordt onderscheid gemaakt tussen:
Ook de intensiteit van het pesten verschilt. Sommige kinderen worden subtiel buitengesloten, anderen systematisch vernederd of bedreigd – soms op meerdere fronten tegelijk, zoals online en op school.
Pestrollen zijn bovendien niet statisch. Een kind kan in de loop van de tijd wisselen tussen rollen (bijvoorbeeld van omstander naar slachtoffer of van slachtoffer naar pester). Dit onderstreept het belang van voortdurende signalering en ondersteuning.
Waarom melden slachtoffers het pesten vaak niet?
Een aanzienlijk deel van de gepeste kinderen meldt het pesten niet – naar schatting zo’n 30%. Redenen daarvoor zijn onder andere:
Het gebrek aan vervolgacties op meldingen ondermijnt het vertrouwen van slachtoffers in volwassenen.
Wat kunnen leraren en ouders doen?
Leraren en ouders spelen een cruciale rol in het signaleren, voorkomen en aanpakken van pesten. Belangrijke aanbevelingen zijn:
Tot slot
Pestslachtoffers vormen geen homogene groep. Wat hen vaak verbindt, is dat ze afwijken van groepsnormen en onvoldoende worden beschermd door de groep. Pesten is geen individueel probleem, maar een groepsprobleem dat actief wordt in stand gehouden door sociale dynamiek. Slachtoffers hebben steun nodig van volwassenen én de groep. Alleen door pesten te zien als sociaal proces kunnen we het structureel tegengaan.
Dit artikel is een samenvatting. Het volledige artikel lees je hier bij wij-leren.nl
Lees hier deel 1 in deze serie: sociale dynamiek in de klas
Lees hier deel 2 in deze serie: de vele gezichten van pesten