Basisschool de Bonckert geniet van buitenles met boswachter Tim

Op dinsdag 9 april werd op vele scholen de Nationale Buitenlesdag gevierd. Op basisschool De Bonckert in Boxmeer was deze dag extra speciaal. Zij hoorden dat zij dankzij de aanmelding van juffrouw Veronique de buitenles met boswachter Tim hadden gewonnen. Op woensdag 10 april kwam boswachter Tim op De Bonckert langs.

De leerlingen van groep 1, 2 en 3 vroegen woensdagochtend 10 april boswachter Tim het hemd van het lijf. Hoe kan een boom groeien? Hoe kan een dier een ander dier vangen? Waarom heet een pissebed een pissebed? Tim legde het ze allemaal uit. Daarna was het tijd voor actie.

Op zoek naar dieren

Tim vertelde: “Op dit groene schoolplein kun je je heel goed verstoppen, weet je wie dat nog meer doen? Dieren! Kom, we gaan ze zoeken!” Dolenthousiast gingen de leerlingen aan de slag. Ze wisten wel waar ze moesten zoeken, in het bosje bij hun school. Er werd van alles ontdekt; wormen, pissebedden, mieren, kevers, slakken. Boswachter Tim was super trots op de leerlingen. Ze durfden uiteindelijk allemaal een kriebeldiertje te pakken en vast te houden. Buiten verlegden de leerlingen hun grenzen en raakten verwonderd door de bijzondere vondsten op hun eigen schoolplein. Amber (groep 2): “We blijven heel lang buiten! We gaan allemaal dieren zoeken met boswachter Tim. Het is een speurtocht!”

Schoolgids Karen Lamers van IVN de Maasvallei liet de leerlingen zien dat je op je hand kunt tekenen met het oranje melksap van een stinkende gauwe. Dat wilden ze allemaal wel! Ook het kleefkruid om jezelf mee te versieren vonden de kleuters heel interessant. De les werd afgesloten met het uitbeelden en raden van allerlei dieren. Nog even een groepsfoto met boswachter Tim, een handtekening en een high-five. Na een ochtend in de frisse buitenlucht konden de leerlingen vol energie verder met hun schooldag.