De gezonde school en genotmiddelen bestaat 30 jaar

Onderdeel van het Trimbos Instituut

Al 30 jaar krijgt iedere nieuwe generatie leerlingen, studenten en ouders via het programma De gezonde school en genotmiddelen (DGSG) een eigentijds preventieaanbod van alcohol, tabak, drugs en gamen binnen het onderwijs. Om dit te vieren is er op donderdag 21 november een feestelijke middag van 12.15 tot 16.30 in Kanaal30 in Utrecht.

Tijdens deze feestelijke middag van de DGSG kun je in workshops kennis maken met de allernieuwste (les)programma’s, hoor je meer over de toekomstige ontwikkelingen én wordt er een terugblik gepresenteerd op het pionierswerk van de eerste jaren. Ook lanceert DGSG haar nieuwe naam en website. Klik hier voor meer informatie over het programma. Aanmelden is helaas niet meer mogelijk.

De DGSG bevat vier onderdelen: Voorlichtingslessen, Ouderbetrokkenheid, Signaleren en begeleiden, Beleid en Regels. Voor een uitleg per onderdeel klik hier.

DGSG kent de volgende doelstellingen:

• Doelstelling basisonderwijs: Voorkomen dat leerlingen tabak en alcohol gaan gebruiken.
  • Doelstelling voortgezet onderwijs: Jongeren stimuleren om het drinken van alcohol uit te stellen tot in ieder geval 18 jaar en geen tabak en drugs te gebruiken.
  • Doelstelling middelbaar beroepsonderwijs: Een aanzet maken om roken, overmatig alcohol- en drugsgebruik te voorkomen, beperken en verminderen bij jongeren in het MBO.

Cijfers

Ben je op zoek naar cijfers over het gebruik van alcohol, tabak en drugs onder Nederlandse scholieren? Het Trimbos-instituut verzamelt deze gegevens bij het Peilstationsonderzoek Jeugd en Riskant Gedrag (2015) en HBSC (2013) (Health Behaviour in School-aged Children).
Beide onderzoeken vinden één keer per vier jaar plaats. Van het Peilstationsonderzoek verschenen twee handige infographics die de cijfers in een klap inzichtelijk maken. Klik hier voor roken en alcohol en hier voor drugs.