Hoe natuurintelligent is jouw groep 8?

IVN wil met NQ-test staat van het natuuronderwijs meten

IVN Natuureducatie wil weten hoe het staat met de natuurverbinding van Nederlandse kinderen. Daarom wil IVN minimaal 1000 groep 8-ers een leuke NQ-zelftest in de klas laten doen om de natuurintelligentie (NQ) te meten. De resultaten geven IVN inzicht in de staat van het natuuronderwijs in Nederland.

De NQ-test

Met de NQ-test meet IVN de natuurintelligentie (NQ) van kinderen: wat weten zij van natuur en hoe verhouden ze zich ertoe? NQ is een multidimensionale set van menselijke competenties om op een cognitieve, emotionele en spirituele manier verbinding met de natuur te maken. Ook wordt gemeten hoe deze kwaliteiten actief gebruikt worden om zowel het persoonlijke welzijn als de natuur en de planeet te ondersteunen. De oorspronkelijke NQ-test is een Europees concept gericht op jongeren.

Voor dit onderzoek onder groep 8-ers is de NQ-zelftest aangepast voor schoolkinderen in de leeftijd van rond de 12 jaar uit groep 8. Zodat de stellingen beter aansluiten bij de belevingswereld van jongere kinderen. Er is door Natuurvoormensen een compleet nieuwe versie van de zelftest gemaakt met andere vraagvormen. Hiervoor is gebruikt gemaakt van ervaringen en inzichten uit eerdere onderzoeken met schoolkinderen, zoals onderzoek naar groene schoolpleinen, natuurspeeltuinen en natuurbelevingsprogramma’s.

Voor dit onderzoek wil IVN (minimaal) 1000 groep 8-ers een leuke NQ-zelftest laten doen in de klas. Want als IVN van 1000 leerlingen weet hoe verbonden zij zich voelen met natuur, kan IVN uitspraken doen over de hele populatie groep 8-ers in Nederland.

Belangrijk om te weten

• De leerlingen doen anoniem mee, hun gegevens worden niet verzameld.
  • De naam van de school wordt niet gecommuniceerd.

Meedoen?

Voor het onderzoek naar natuurintelligentie onder groep 8-ers vraagt IVN zoveel mogelijk groep 8-klassen om mee te doen met de leuke NQ-zelftest voor in de klas.

Als leerkracht kun je jouw klas aanmelden hier aanmelden. Je ontvangt dan binnen een paar weken een mooi NQ werkboekje voor elke leerling, een begeleidende brief over de NQ-test en tips voor meer natuur in jouw lessen. Nadat de leerlingen het werkboekje hebben ingevuld kun je het in de bijgeleverde retourenvelop terugsturen zodat het IVN-onderzoeksteam de resultaten kan verwerken. Doen jullie liever digitaal mee met de NQ-test? Dan kun je dat aangeven en ontvang je daarvoor een link.