Inschrijven stimuleringsbijdrage Jong Leren Eten

Voor PO, VO en MBO

Tussen 1 en 30 september kunnen alle scholen in het PO, VO en MBO zich inschrijven voor de stimuleringsbijdrage Jong Leren Eten. Met deze subsidie kunnen scholen moestuinieren, koken of een excursie organiseren op het gebied van voeding. Per schoollocatie is een bedrag van maximaal € 2.000,- beschikbaar.

Met als motto ‘Lekker naar buiten!’ kunnen alle scholen in het PO, VO en MBO een bijdrage aanvragen voor drie activiteiten: moestuinieren, koken of een excursie of gastles op het gebied van voeding.

Het programma Jong Leren Eten wil scholen en kinderopvang stimuleren om kinderen en jongeren in aanraking te laten komen met informatie en activiteiten over voeding. Daarmee leren zij op een praktische manier gezonde en duurzame keuzes maken. De subsidieregeling wordt uitgevoerd in samenwerking met het programma Gezonde School. Aan de stimuleringsbijdrage zijn voorwaarden verbonden.

Voor het schooljaar 2021/2022 is er voor circa 315 scholen subsidie beschikbaar. Scholen die de meeste kans maken om van de subsidieregeling gebruik te maken zijn:

• Scholen die nog niet eerder een JLE-subsidie ontvingen (alle scholen die de JLE subsidie eerder ontvingen kunnen niet meedoen).
  • Scholen die hoog scoren in de gewichten-regeling van DUO (dit vervangt de lage SES-regeling).
  • Scholen voor speciaal onderwijs (so en vso).

Jong Leren Eten zorgt voor een verdeling van de subsidies over PO, VO en MBO en voor een verdeling over de twaalf provincies. Oktober 2021 ontvangen alle scholen die hun belangstelling kenbaar hebben gemaakt per mail bericht of zij de subsidie Jong Leren Eten toegekend krijgen of niet.

De ‘Lekker naar buiten!’-activiteit moet uiterlijk 30 juni 2022 uitgevoerd en verantwoord zijn. Na afloop van de JLE-activiteiten beantwoord je op www.mijngezondeschool.nl een aantal vragen en laat je met een foto of filmpje zien hoe jouw school of klas de subsidie heeft gebruikt. Na goedkeuring van de vragen krijg je via je dashboard op www.mijngezondeschool.nl de mogelijkheid je declaratie in te dienen. Die wordt vervolgens binnen enkele weken betaald.