IVN Natuureducatie zet samen met basisonderwijs in op de natuurrijke schooldag

IVN Natuureducatie gaat zich de komende jaren, met steun van de Nationale Postcode Loterij, inzetten voor de natuurrijke schooldag. Op dit moment wordt slechts 1 procent van de lessen aan kinderen op basisscholen buiten, in de natuur, gegeven. En dat terwijl les krijgen in een groene omgeving zo gezond is én de schoolprestaties ten goede komt.

“Het is hoog tijd om veel meer gebruik te maken van de buitenruimte. Het groene schoolplein is het best geventileerde klaslokaal dat er bestaat”, aldus Vincent van der Veen, IVN-programmamanager Kind & Natuur. Met een bijdrage van 1,8 miljoen euro van de Nationale Postcode Loterij kan het project ‘Gelukkige kinderen door groene buitenlokalen’ van IVN Natuureducatie nu van start gaan.

Met de bijdrage gaat IVN ervoor zorgen dat kinderen vaker het leslokaal inruilen voor een les in de buitenlucht. Zo krijgen 250 docententeams tijdens de groene studiedag georganiseerd door IVN de handvatten om bij natuuronderwijs niet alleen het boek te gebruiken, maar ook met leerlingen op ontdekking te gaan in de natuur op en rond het schoolplein.

Van der Veen: “We vinden het belangrijk dat buitenonderwijs voor meesters en juffen iets is waar óók zij – net als de leerlingen – enthousiast van worden. Om docenten hierin te ondersteunen organiseren we de groene studiedag én leiden we (samen met vrijwilligers van onze IVN-afdelingen) 1000 natuurouders op. Als het aan ons ligt wordt de bladluizenouder net zo normaal als de luizenouder.”

In samenwerking met 12 schoolbesturen werkt IVN verder aan een aanpak die ertoe moet leiden dat uiteindelijk 25 procent van de schooldag buiten plaats kan vinden in een groene omgeving.