IVN zoekt 20 basisscholen die meedoen met het Living Lab BinnenBos

IVN Natuureducatie wil samen met partners de schoollokalen van Nederland vergroenen. Als eerste stap wordt gestart met het Living Lab BinnenBos. IVN zoekt daarvoor 20 basisscholen die het klaslokaal van groep 5/6 op een leerzame manier willen vergroenen en de aanpak samen met IVN en de partners verder willen ontwikkelen. Het Living Lab BinnenBos wordt uitgevoerd vanaf de tweede week van maart t/m begin juli.

Een groene leeromgeving is van belang omdat het de concentratie en de waardering van kinderen voor het leslokaal verhoogt en omdat het het binnenklimaat verbetert. Niet onbelangrijk, omdat kinderen gemiddeld 40% van hun wakkere tijd doordeweeks in een klaslokaal doorbrengen. Bovendien is het planten en verzorgen van een eigen groene leerplek erg leuk én leerzaam.

Het IVN kiest uit de inzendingen 20 scholen die met IVN en de partners aan de slag gaan.

Als deelnemende school ontvang je:

• Een persoonlijke kamerplant per leerling (maximaal 30 leerlingen) die de leerlingen aan het einde van het schooljaar mee naar huis mogen nemen;
  • Een meubel om de planten een plek te geven in het lokaal;
  • Materiaal voor het verzorgen en het stekken van de plantjes;
  • Een kant en klaar educatief pakket over het planten, verzorgen en stekken van de planten;
  • Communicatiemateriaal om onder andere ouders te vertellen over jullie BinnenBos.

Van de deelnemende scholen vragen we:

• Deelname aan de online training voor leerkrachten;
  • Uitvoering van het educatief pakket;
  • Feedback op de aanpak via een enquête en een online brainstorm.

Ian Mostert, projectleider IVN Natuureducatie, i.mostert@ivn.nl

Meld je hier aan.