Nationale Kraanwaterdag

Woensdag 23 september 2020 organiseren de Nederlandse drinkwaterbedrijven gezamenlijk Nationale Kraanwaterdag. Zij nodigen alle basisscholen en BSO’s uit om op deze dag aandacht te besteden aan kraanwater als duurzame en gezonde dorstlesser.

Aan de hand van een korte aantrekkelijke les ontdekken kinderen van groep 1 t/m 8 waar hun kraanwater vandaan komt, hoe kraanwater wordt gezuiverd en hoe je zelf slim kunt omgaan met dit gezonde en duurzame natuurproduct. Scholen die zich inschrijven ontvangen gratis materialen. Kraanwaterdag 2019, op 25 september, was een groot succes. In heel Nederland deden ruim 100.000 kinderen en ruim 3600 klassen mee. De opening was bij basisschool Diamant in het Rooster in Apeldoorn. Ook Willem Voogd, bekend van Mees Kees, en staatssecretaris Blokhuis waren erbij.

Drinkwaterbedrijven bieden gezamenlijk programma

Voldoende water drinken draagt bij aan een gezonde levensstijl. Nergens ter wereld is de kwaliteit van het drinkwater zo hoog als in Nederland. Om kinderen hiervan bewust te maken en ze te vertellen waarom kraanwater drinken een gezonde en duurzame keuze is, organiseren de tien Nederlandse drinkwaterbedrijven (Brabant Water, Dunea, Evides, Oasen, PWN, Vitens, Waterbedrijf Groningen, Waternet, WMD en WML) gezamenlijk Nationale Kraanwaterdag.

Voor basisscholen en buitenschoolse opvang

Alle basisscholen en BSO’s kunnen meedoen met Nationale Kraanwaterdag en gebruik maken van de gratis materialen. Het materiaal wordt aangeboden op drie niveaus: groep 1-3, groep 4-6 en groep 7-8. Het lesmateriaal gaat in op de herkomst van kraanwater en legt uit hoe kraanwater wordt gezuiverd. Ook krijgen leerlingen concrete handvatten hoe ze slimmer kunnen omgaan met het gebruik van kraanwater.

Leuke prijzen

Door je klas aan te melden maak je bovendien kans op leuke prijzen: een gastles van een waterexpert, bidons of douchetimers voor je leerlingen. Blijft je school ook ná Nationale Kraanwaterdag het drinken van kraanwater stimuleren, dan maak je ook nog eens kans op een binnentappunt voor de school.