Nationale Viering Boomfeestdag in Haarlemmermeer

Tijdens 63ste editie plantten 100.000 kinderen 200.000 bomen en struiken

Op woensdag 13 maart gaven Minister Carola Schouten en Klimaatberaad-voorzitter Nijpels in Haarlemmermeer het landelijke startsein voor de 63ste editie van de Nationale Boomfeestdag. Een belangrijk sein, want ondanks het feit dat Minister Schouten, Ed Nijpels en de 5 klimaattafel-voorzitters om 10:00 uur in Den Haag moesten zijn om zich voor te bereiden op de perspresentatie van de doorberekening van het Klimaatakkoord, erkenden ze het belang van bomen als klimaatmaatregel en het belang van het betrekken van kinderen bij de klimaatdiscussie.

In samenwerking met de gemeente Haarlemmermeer, PARK21, NMCX en de provincie Noord-Holland was een er een bomenrijk en sterk educatief programma neergezet. Er zijn maar liefst 350 Klimaatbomen geplant en er is tijdens deze dag een KinderKlimaattafel gelanceerd. Basisschoolkinderen uit de gemeente Haarlemmermeer zijn aan 14 KinderKlimaattafels het gesprek aangegaan met burgemeester Hoes, wethouder Sedee, Commissaris van de Koningin Van Dijk, politici en het bedrijfsleven. Bedrijven als BP-Nederland, DB-Schenker, Rabobank, Dura Vermeer, Corendon, De Meerlanden, RadboudUMC, Tennet en Monuta sloten hierbij aan en gingen met de kinderen in gesprek over hun ideeën voor een beter klimaat. De plannen die uit de gesprekken, aan de 14 tafels, zijn ontstaan hebben geresulteerd in de KinderKlimaatdeal. Deze deal is door Boomfeestdagvoorzitter Albert Verlinde aan burgemeester Onno Hoes en kinderburgmeester Julia Pieters aangeboden.

De Nationale Boomfeestdag bestaat in Nederland al sinds 1957. De dag is ooit bedacht om kinderen meer over de natuur te leren.

De Nationale Boomfeestdag wordt elk jaar op de tweede woensdag van maart gevierd. Dit jaar plantten 100.000 kinderen 200.000 bomen en struiken. Dit is samen goed voor 45 voetbalvelden. In totaal zijn in Nederland ter gelegenheid van Nationale Boomfeestdag al 10 miljoen bomen geplant.

Bekijk hier een filmpje van het Jeugdjournaal over Nationale Boomfeestdag 2019.