Oproep aan alle scholen: breng gezondheid en welzijn van leerlingen in kaart

Meedoen kan tot 1 december

Wat doen scholen in Nederland rondom leefstijl, gezondheid en welzijn van leerlingen? Dat brengt Maastricht University in kaart in het onderzoek ‘Schoolaanpak gezondheid en welzijn’. Daarvoor is wel de hulp nodig van scholen in het PO, VO en MBO. Helpt u mee? Meedoen kan door vóór 1 december de vragenlijst in te vullen over uw schoollocatie via www.gezondheidenwelzijn.nl. Als dank ontvangt u een rapport over uw school. Daarin kunt u zien hoe uw school ervoor staat op elk van de onderdelen in het onderzoek, in vergelijking met het landelijke gemiddelde.

Het onderzoek kijkt naar scholen die wel en niet werken volgens de zogenaamde Gezonde School-aanpak. De Gezonde School-aanpak is ontwikkeld als onderdeel van het landelijke programma Gezonde School. De aanpak helpt scholen om structureel te werken aan een gezonde leefstijl van de leerlingen/studenten, om zo de gezondheid en het welzijn van hen te verhogen. Scholen kunnen hierbij worden ondersteund door een Gezonde School-adviseur van de GGD, of gaan zelf aan de slag met de informatie en materialen op de website. Door te kijken naar scholen die wel en niet werken volgens de Gezonde School-aanpak kunnen de onderzoekers advies geven aan o.a. gemeenten en GGD-en om de ondersteuning aan scholen te verbeteren.

Wie vult het in?

De persoon die het meeste weet over hoe er op uw school(locatie) wordt gewerkt aan gezondheid en welzijn. Dat is bijvoorbeeld een zorgcoördinator, Gezonde School-coördinator of directeur. Deze kan bij het invullen collega’s betrekken om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen.

Over welke periode moet ik dit invullen?

Vul de vragen in over de situatie in het schooljaar 2019/2020 vóór de Corona crisis, dus over augustus 2019 t/m februari 2020.

Hoe lang duurt het invullen?

Het invullen duurt ongeveer 10 tot 15 minuten. U kunt ook tussentijds stoppen en op een later moment verder gaan (maximaal 1 week). De vragenlijst bestaat uit 6 onderdelen. In de voortgangsbalk bovenaan de pagina kunt u zien hoe ver u bent.

Zijn mijn antwoorden anoniem?

Uw antwoorden worden volledig anoniem verwerkt. Alleen de onderzoekers kunnen uw antwoorden koppelen aan de naam van uw school(locatie). Bij gebruik voor publicaties, kunnen deze nooit naar u of uw school(locatie) worden herleid. Uw antwoorden worden tot maximaal 15 jaar na afronding van het onderzoek in een beveiligde omgeving bewaard. Deelname is geheel vrijwillig. U kunt op elk moment stoppen met de vragenlijst zonder consequenties.

Over het onderzoek

Het onderzoek ‘Schoolaanpak gezondheid en welzijn’ wordt uitgevoerd door drie academische werkplaatsen (AWPG Limburg, AMPHI en AGORA), onderzoeksinstituut TNO en 7 GGD’en, en gesubsidieerd door Zonmw. De opdrachtgevers zijn o.a. de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De PO-Raad, de Vo-Raad en de MBO Raad ondersteunen dit onderzoek.

Vragen kunnen worden gesteld aan de onderzoeker, Gerjanne Vennegoor, via g.vennegoor@maastrichtuniversity.nl of 043 3882281.