Schoolleiders: The Daily Mile lopen zorgt voor rust in de klas

Onderzoek Mulier Instituut in opdracht van Jongeren Op Gezond Gewicht

Veel schoolleiders van scholen die The Daily Mile uitvoeren geven aan dat de klas rustiger is na het lopen van The Daily Mile waardoor beter geleerd kan worden (81%). Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut in opdracht van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG). The Daily Mile is een beweeginitiatief waarbij kinderen dagelijks vijftien minuten rond de school bewegen.

Andere uitkomsten uit het onderzoek zijn:

• De bekendheid van The Daily Mile neem toe. Vier van de vijf (81%) schoolleiders in het basisonderwijs van The Daily Mile hebben gehoord of gelezen over het beweeginitiatief. De bekendheid onder schoolleiders is gestegen ten opzichte van 2016 (63%) en 2017 (71%).
  • 10 procent van de schoolleiders geeft aan met hun school aan The Daily Mile mee te doen;
  • De helft van de deelnemende scholen voert The Daily Mile minimaal drie keer per week uit, de andere helft één tot twee keer per week.
  • 7 procent van de schoolleiders geeft aan met hun school The Daily Mile te hebben gelopen, maar te zijn gestopt. Redenen om te stoppen zijn vooral een gebrek aan draagvlak (43%) en tijd (43%).

Klik hier voor de volledige rapportage ‘The Daily Mile’.

Op de website https://thedailymile.nl/ is allerlei interessante informatie te vinden over The Daily Mile in Nederland. Zo kun je op een kaart zien welke scholen al meedoen. Ook de tien tips van Elaine, oud-docent en de oprichter van The Daily Mile in het Verenigd Koninkrijk, om van The Daily Mile een succes te maken zijn op de site te vinden.