Sensorisch pad in Canadese school helpt kinderen fysiek en op leergebied

Kinderen kunnen stampen, springen, huppelen, hurken, squatten en push-ups doen

De Roland School in het plattelandsdorpje Roland in de Canadese provincie Manitoba heeft sinds november in de gang een sensorisch pad, waarbij kinderen allerlei activiteiten kunnen doen. Dat varieert van stampen, springen en huppelen tot hurken, squatten en push-ups doen.

Kinderen volgen de kleurrijke activiteitenkaart op de vloer van de hoofdgang van de basisschool elke ochtend en na de lunch, op hun weg naar de les in deze school ongeveer 100 kilometer ten zuidwesten van Winnipeg. Het Sensory Path van deRoland School is het eerste in zijn soort in Manitoba, zegt directeur Brandy Chevalier. Het werd geïnspireerd door een Alberta-initiatief genaamd ‘Do not Walk in the Hallway’, gelanceerd in 2015.

Ze legt uit hoe het Sensory Path de leerlingen helpt. “Ze voelen dat ze wat energie hebben verbrand, ze voelen zich klaar om te gaan zitten en aan het werk te gaan. Ze kunnen zich een beetje beter concentreren.” Chevalier hoopt dat een dergelijke oefening een preventieve maatregel kan worden voor bepaalde gedragsproblemen die kunnen optreden bij een kind dat zichzelf niet kan reguleren om in de klas stil te zitten.

Voordelen zijn er niet alleen op leergebied. Door elke dag soortgelijke oefeningen te doen, neemt de fysieke competentie toe, wat het vertrouwen verhoogt, waardoor mensen meer geneigd zijn om te bewegen en actief te zijn. En dat heeft sociale, ecologische, economische, en gezondheidsvoordelen.

En dat is hard nodig vertelt Chevalier: “Canadezen bewegen niet genoeg. Onlangs kreeg Canada een lage score in een recente studie van activiteitsniveaus in 49 landen.”

Ook de cijfers van Health Canada zijn veelbetekend:

• Slechts 13 procent van de kleuters en 9,5 procent van de kinderen en tieners voldoen aan de 24-uurs bewegingsrichtlijnen van Canada.
  • Slechts 18 procent van de Canadese volwassenen van 18 tot 65 doet 150 minuten matige tot intensieve lichamelijke activiteit per week.
  • Bij volwassenen van 65 tot 79 is het percentage nog lager: slechts 14 procent van hen voldoet aan de richtlijn van 150 minuten matige tot intensieve lichamelijke activiteit in blokken van 10 minuten of meer.

Dean Kriellaars, van de afdeling fysiotherapie aan de universiteit van Manitoba, heeft meer dan een decennium fysieke bewustwording beoefend, onderzocht en onderwezen. Hij vindt dat er iets moet gebeuren: “Onze samenleving moet veranderen en ook onze waardering voor beweging moet veranderen. Dat geldt voor de werkplek, maar ook op onze scholen, waar beweging net zo belangrijk zal moeten zijn als lezen en schrijven. Lichamelijke bewustwording heeft een fysieke component, een sociale component en een psychologische component. Het gaat echt om het creëren van dat holistische beeld van een kind en daarbij hebben we alle drie de componenten nodig.”

Chevalier ziet een sterke toekomst voor bewegingsprogramma's op scholen. “Ik denk dat veel scholen alternatieven voor het zitten in de klas omarmen, en dat is precies een aanvulling op dat concept.” Ze heft ook een advies voor onderwijsprofessionals: “Je moet je huiswerk doen, je moet met een ergotherapeut en je gymdocenten bij elkaar komen en echt praten over wat je leerlingen nodig hebben.”

Bekijk hier een filmpje over het Sensory Path.

Bron: https://www.cbc.ca/news/canada/manitoba/physical-activity-guidelines-children-1.4932070