Sportivun: “Wij willen alle kinderen in Nederland aan het sporten krijgen!”

Een positieve sportervaring op jonge leeftijd vergroot de kans dat iemand op latere leeftijd blijft sporten en bewegen

Sportivun is een initiatief van Nationaal Bureau Sport Stimulering (NBSS), dat zich inzet om sport in Nederland te stimuleren en professionaliseren. Dit doet NBSS op allerlei manieren en voor verschillende doelgroepen. De belangrijkste doelgroep is zonder twijfel kinderen en daarop ligt de focus van Sportivun. Het is vitaal dat kinderen een gezonde levensstijl hanteren, zeker in een wereld die steeds meer bestaat uit stilzitten achter een vierkant scherm.

Een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl is sport en bewegen. Kinderen hebben van nature veel energie en zouden dus niet moeilijk te motiveren moeten zijn om te sporten. Toch blijkt dit geregeld wel het geval voor ouders, scholen of sportverenigingen. Sporten en spellen worden uitgevoerd, zoals ze decennia geleden al werden uitgevoerd. Dat past logischerwijs niet meer binnen de belevingswereld van het huidige kind, vol (virtuele) actie. Sportivun probeert hierin innovatief te denken, door bijvoorbeeld levend Fortnite te spelen of de gymzaal om te toveren tot de Olympische Winterspelen. Bovendien vergroot een positieve sportervaring op jonge leeftijd de kans dat iemand op latere leeftijd blijft sporten en bewegen. Kinderen motiveren voor sport heeft dus ook op de lange termijn effect.

Hoe bewerkstelligen we dan dat alle kinderen in Nederland gaan sporten? Waar Sportivun vooral bekend van is, zijn de verschillende sportkampen, zoals voetbalkampen, tenniskampen en multi-sport dagkampen. Kinderen werken met gecertificeerde trainers aan hun techniek en tactiek, zodat ze nóg beter worden in de sport die ze al beoefenen of juist allerlei nieuwe sporten ontdekken. Hiernaast organiseert Sportivun sportieve themakampen, zoals de Bobo Vakantiedagen voor kleuters, en de PANNA! Football Experience voor voetbalfanaten, en andere sportieve activiteiten, zoals kinderfeestjes, clinics en sportdagen. Sportivun kenmerkt zich door een professionele, enthousiasmerende aanpak en innovatieve ideeën en activiteiten, mede ingegeven door vruchtbare samenwerkingen met bijvoorbeeld De Spelles, PANNA!, Bobo en een heleboel sportverenigingen. En dat alles met één doel: wij willen alle kinderen in Nederland aan het sporten krijgen!