Studiereis gezonde leefstijl op school Noorwegen

De jaarlijkse studiereis rondom gezonde leefstijl op school deed in 2018 Noorwegen aan. De 50 enthousiaste deelnemers waren onder indruk. Niet alleen van het land, de natuur, maar vooral ook van de enorme (buiten)ruimtes die scholen hebben en hoe zij die gebruiken tijdens voedingslessen, bewegend leren, outdoor learning en active breaks tijdens de lessen.

Slecht weer bestaat niet, aleen slechte kleding

Een mooi staaltje omdenken dat enkele Noorse scholen die we tijdens de studiereis bezochten, al vroeg meegeven aan hun leerlingen. Of de school nu in een woonwijk of een bos staat, de buitenruimte is naar Nederlandse maatstaven enorm. De tijd die de leerlingen buiten doorbrengen eveneens. Leerlingen krijgen de ruimte om verantwoord risico’s te leren nemen. Gezonde leefstijl is onderdeel van het curriculum. Dat resulteert in voedingslessen, bewegend leren, outdoor learning en active breaks tijdens de lessen.

Daarnaast is inclusie een belangrijk punt binnen het onderwijs. Resulterend in afspraken als: je mag geen ‘nee’ zeggen als een kind vraagt of hij mee mag spelen. En immigrantenkinderen die in Noorwegen onderwijs gaan volgen krijgen een tolk voor maximaal 1 jaar. Die tolk zit in de klas. Er bestaan geen speciale scholen voor kinderen met gedragsproblematiek, kinderen krijgen onderwijs in het regulier systeem, met ondersteuning van een persoonlijke begeleider. Ook de persoonlijke begeleider zit in de klas.

Cijfers worden niet gegeven, zitten blijven kan ook niet. Pas in het voortgezet onderwijs worden er cijfers gegeven.