The Daily Mile: briljant in zijn eenvoud?

Hoe een dagelijks kwartiertje rennen op school de wereld verovert

Eenvoudig te organiseren en niet duur, dat is in feite de clou van het succes van The Daily Mile: gewoon een kwartiertje rennen onder schooltijd. In Nederland hebben honderden scholen zich binnen drie jaar verbonden aan het in Schotland ontstane concept, wereldwijd doen al bijna 9.000 scholen mee. Simpel? Een tijdelijke hype? Dankzij de tijdgeest, partijen die zich er vierkant achter scharen en een goede marketing lijkt The Daily Mile opeens geniaal bedacht en ongekende mogelijkheden te hebben.

In recordtijd is The Daily Mile uitgegroeid tot een activiteit die op scholen van over de hele wereld plaatsvindt. Afgaand op de officiële registraties zouden er wereldwijd al bijna 1,9 miljoen kinderen aan meedoen. Engeland is veruit koploper, gevolgd door België, Schotland en Ierland en ook in Nederland groeit de deelname snel. De echte boost kwam toen het Britse chemiebedrijf Ineos The Daily Mile in 2016 omarmde en hoofdsponsor werd. De stichting die toen in het leven geroepen werd, timmert inmiddels aardig aan de weg. Kenmerkend is dat de websites van de deelnemende landen dezelfde look and feel hebben, de meeste landen hun eigen ambassadeurs hebben (zoals Erben Wennemars in Nederland en hoogspringster Tia Hellebaut in België) en dat er een aantal grote uitvoeringspartners is. Zo staat in Nederland Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) sinds het najaar van 2016 aan het roer.

JOGG en Energy Lab

Marieke Willemsen, senior adviseur communicatie bij JOGG, legt uit waarom het logisch is dat JOGG zich in Nederland hardmaakt voor The Daily Mile: “Ook in Nederland zie je dat kinderen op een schooldag veel te veel zitten. Wij vinden het tijd om dit te doorbreken en kinderen uit te dagen meer te bewegen. JOGG richt zich op de omgeving van kinderen: een gezonde jeugd begint volgens ons bij de omgeving van het kind. Ook een school heeft grote invloed op het leven van jongeren. De schoolomgeving gezonder en beweegvriendelijker maken is in onze visie dus erg belangrijk.” En daar kan The Daily Mile een bijdrage aan leveren. In Nederland gaat het om meer dan 350 scholen die officieel geregistreerd staan, maar in België doet al een kwart van de scholen mee. Sanne Stegen is namens Energy Lab de Europese coördinator van de The Daily Mile-teams van België, Frankrijk, Duitsland en Spanje. “In België is in zeer korte tijd een groot aantal scholen gestart met The Daily Mile, dat bij ons eerst One Mile A Day heette.”

Bouwstenen voor beweegbeleid

De focus van Energy Lab ligt nu voornamelijk op het uitbouwen van een community via social media. “We geven op die manier de scholen een platform om ervaringen uit te wisselen, maar het is voor ons ook een middel om vanuit The Daily Mile België de scholen te blijven ondersteunen en inspireren. We werken activaties en challenges uit, zetten events voor scholen op en leveren ambassadeurs aan.” Stegen geeft aan dat ze merkt dat The Daily Mile gemakkelijk heel wat in gang kan zetten: “Het versnelt beweegbeleid op scholen: het is zo’n eenvoudig concept (geen voorbereiding, geen materiaal) waardoor het zeer snel opgepikt wordt door scholen en als het ware andere bouwstenen van het beweegbeleid meetrekt.” The Daily Mile lijkt definitief op de kaart te staan, in België, maar ook in Nederland. Zeker als toekomstige onderzoeken gaan aantonen dat het ook echt effect heeft. Aan JOGG zal het niet liggen: leuke ideeën te over. Zoals het startpakket om scholen te enthousiasmeren én gemotiveerd te houden, met posters, informatiebrochures, jaarkalenders en gadgets voor de kinderen.

Ervaringen met en effecten van The Daily Mile

Het Mulier Instituut concludeerde onlangs dat 81% van de schoolleiders inmiddels bekend is met The Daily Mile en dat ze bijna allemaal positieve effecten ervaren zoals een rustigere klas, beter kunnen leren, betere concentratie en toenemende fitheid/gezondheid. Het onderzoek naar de effecten staat nog in de kinderschoenen maar onderzoekster Jorien Slot van het Mulier Instituut geeft aan: “We onderzoeken momenteel of kinderen daadwerkelijk fitter worden van twaalf weken The Daily Mile lopen en ook in andere landen wordt onderzoek gedaan, bijvoorbeeld naar de directe effecten van The Daily Mile: kunnen kinderen zich bijvoorbeeld daadwerkelijk beter concentreren na The Daily Mile?”

Dit artikel van Leon Janssen Lok is gebaseerd op een uitvoeriger stuk in de meest recente editie van het vakblad Sport & Strategie. Meer lezen over het succes en de potentie van The Daily Mile? Bestel dan nu!

Foto: Wannes Nimmegeers