Twee ondersteunende regelingen Gezonde School beschikbaar

Belangstelling kenbaar maken kan tot en met 20 april

Werken aan een gezonde leefstijl op school? Er zijn nu twee ondersteunende regelingen beschikbaar die dit nog makkelijker maken! Van 9 maart tot en met 20 april kun je via een account op mijngezondeschool.nl belangstelling kenbaar maken om gebruik te maken van het Ondersteuningsaanbod Gezonde School en van de Stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit, ronde 2.

Ondersteuningsaanbod Gezonde School

Het Ondersteuningsaanbod Gezonde School helpt jouw school om Gezonde School te worden of blijven. De ondersteuning bestaat uit een bedrag van 3.000 euro. Met dit geldbedrag kan de school de taakuren vergoeden van de Gezonde School-coördinator: een eigen medewerker van de school die kartrekker is van de Gezonde School-plannen. Daarnaast kun je het bedrag gebruiken voor de inzet van Gezonde School-activiteiten en het aanvragen van een themacertificaat van het vignet Gezonde School. Naast het bedrag van 3.000 euro krijgt de school maximaal 10 uur advies en ondersteuning van een Gezonde School-adviseur van de GGD. Het Ondersteuningsaanbod Gezonde School is beschikbaar voor de volgende thema’s: Voeding, Bewegen en sport, Welbevinden, Roken-, alcohol- en drugspreventie, Fysieke veiligheid en Milieu en natuur.

Kijk voor meer informatie over de voorwaarden op: Gezondeschool.nl/ondersteuningsaanbod.

Stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit, Ronde 2

Het kabinet zet stevig in op de preventie van onbedoelde zwangerschappen. Eén van de maatregelen is gericht op het stimuleren en ondersteunen van scholen die aandacht willen besteden aan gezonde relaties en seksualiteit.

Het is belangrijk om op jonge leeftijd te beginnen met aandacht voor relaties en seksualiteit. Zowel thuis als op school. Hierdoor krijgen leerlingen op tijd informatie over onderwerpen als gezonde relaties, veilig vrijen en zwangerschap. Ook durven leerlingen vragen te stellen over onderwerpen zoals diversiteit, wensen en grenzen. Dit draagt bij aan een positieve en gezonde seksuele ontwikkeling.

Ronde 2 van de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit bestaat uit een geldbedrag van maximaal 5.000 euro per schoollocatie. Deze ronde biedt plaats voor 250 scholen.

Scholen kunnen via een account op mijngezondeschool.nl belangstelling kenbaar maken voor Ronde 2 van de Stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit. De stimuleringsregeling is voor alle scholen (locaties) in PO, VO en MBO. De stimuleringsregeling bestaat in totaal uit vijf rondes. De belangstellingsregistratie voor ronde 3 start in oktober 2020.

Kijk voor meer informatie over de voorwaarden op: https://www.gezondeschool.nl/advies-en-ondersteuning/stimuleringsregeling-gezonde-relaties-en-seksualiteit.

Beide regelingen

Het is mogelijk om van het Ondersteuningsaanbod en de Stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit gebruik te maken. Let op: voor beide regelingen gelden andere toekenningscriteria en andere data voor het uitvoeren en verantwoorden van activiteiten.