Aanmelden voor Rookvrije Generatie Awards

Ook scholen kunnen tot en met 31 januari 2021 inzenden

De Rookvrije Generatie Awards komen er weer aan! Tot en met 31 januari 2021 kun je als school een initiatief aanmelden dat het afgelopen jaar en in 2019 een bijdrage heeft geleverd aan een Rookvrije Generatie. De Rookvrije Generatie Awards zetten mooie initiatieven die zich inzetten voor een Rookvrije Generatie in het zonnetje.

De Awards worden dit jaar voor de vierde keer georganiseerd. Vanwege de coronacrisis is de uitreiking begin dit jaar niet doorgegaan. Om ervoor te zorgen dat er geen initiatieven buiten de boot vallen, mogen inzendingen uit 2019 en 2020 meedoen voor de Awards.

Mooie ontwikkelingen

De maatschappelijke beweging ‘Op weg naar een Rookvrije Generatie’ is een initiatief van Longfonds, Hartstichting en KWF Kankerbestrijding en wordt steeds groter. Het aantal rookvrije sportverenigingen, kinderboerderijen en speelplekken groeit hard en het aantal gemeenten dat zich inzet voor rookvrij, groeit sterk. Ook zetten steeds meer bedrijven zich in voor een Rookvrije Generatie door te stoppen met de verkoop van tabak of door niet meer te investeren in de tabaksindustrie. Allemaal belangrijke stappen die ervoor zorgen dat ‘rookvrij’ steeds meer de norm wordt, zodat we kinderen kunnen beschermen tegen de schadelijke gevolgen van (mee)roken.

“We zijn benieuwd welke inspirerende acties dit jaar in aanmerking komen voor de felbegeerde Rookvrije Generatie Awards. We zijn op zoek naar de beste initiatieven die een stimulans zijn om kinderen rookvrij te laten opgroeien”, aldus Longfonds directeur Michael Rutgers, voorzitter van de Gezondheidsfondsen voor Rookvrij en juryvoorzitter van de Rookvrije Generatie Awards.

Aanmelden initiatieven

Scholen is een van de categorieën van de Rookvrije Generatie Awards. De overige categorieën zijn: bedrijven, gemeente, personen/kinderen, spelen en recreëren, sportverenigingen en zorg. Uit alle aanmeldingen worden initiatieven geselecteerd waar het publiek vanaf half februari op kan stemmen. Publiekstemmen tellen voor 50 procent mee in de einduitslag en de andere 50 procent wordt door de jury toegekend. De uitreiking zal voldoen aan de dan geldende coronamaatregelen.

Eerdere scholen die de Rookvrije Generatie Awards wonnen waren:

• MBO College Zuidoost Amsterdam (2019)
  • Stedelijk Lyceum Kottenpark Enschede (2018)
  • Martinuscollege uit Grootebroek (2017)

Meld je hier aan voor de Rookvrije Generatie Awards.

Foto: De winnaars van de Rookvrije Generatie Awards in 2019.