De e-sigaret is populair: hoe ga je als school om met vapen?

Elektronische sigaretten zijn populair onder leerlingen en studenten. 21,7 procent van de jongeren (tussen de 12 tot en met 25 jaar) gebruikte in het afgelopen jaar een e-sigaret. Dit blijkt uit de Jongerenmonitor tabaks- en nicotineproducten van het Trimbos-instituut, een onderzoek onder 4732 Nederlandse jongeren dat in oktober uitkwam. Hiermee rijst de vraag: ‘Hoe ga je als school om met het onderwerp vapen.’ Gezonde School zette het op een rij.

Wat is een e-sigaret?

Een e-sigaret (vape) is een elektronisch apparaat dat een vloeistof verdampt. Naast smaakstoffen en andere stoffen kan deze vloeistof ook nicotine bevatten. Uit het onderzoek van Trimbos blijkt dat bijna tweederde van de jongeren die in 2023 maandelijks een e-sigaret gebruikte, ook maandelijks een sigaret rookte. Daarmee lijkt het argument dat experimenteren met e-sigaretten veiliger zou zijn dan tabaksrook niet terecht.

Integrale aanpak

Maar wat kun je als school doen om roken en vapen te voorkomen en te ontmoedigen? Een integrale aanpak op het gebied van roken blijft onverminderd belangrijk, dus aandacht in beleid, signaleren, schoolomgeving en educatie. De VO-raad verzamelde voorbeelden hoe scholen het vapen van leerlingen tegengaan en hoe je hierover communiceert.

Erkende Gezonde School-activiteiten

Geef structureel aandacht aan roken, alcohol- en drugspreventie met Gezonde School-activiteiten. Om te voorkomen dat jongeren (beginnen met) roken en vapen kun je de Smokefree Challenge inzetten. Een Gezonde School-activiteit voor het thema Roken, alcohol- en drugspreventie in het voortgezet onderwijs, ontwikkeld door het Trimbos-instituut.

Ga ook aan de slag met het geheel rookvrij maken van je schoolterrein. Hiermee stel je een gezonde norm en zorg je voor een gezond schoolklimaat.

Achtergrondinformatie over roken en vapen

Meer informatie over roken en vapen vind je bij het Trimbos-instituut:

Bron: www.gezondeschool.nl

Fotocredit: Marieke Duijsters.