Jongeren vapen meer en op steeds meer op jongere leeftijd

Meer dan de helft van de minderjarigen blijkt wel eens gevaped te hebben. Dat blijkt uit een onderzoek van NOS Stories, dat door 6000 minderjarigen werd ingevuld. Van de vapers waren 240 12 jaar of jonger.

Vapen gebeurt in de kroeg, op de school-wc en zelfs in de klas. Vooral wegwerpvapes met smaakjes zijn populair. Al in 2019 bleek uit onderzoek van het Trimbos-instituut dat jongeren vaker voor e-sigaretten kiezen dan voor gewone sigaretten. Van de scholieren tussen 12 en 16 jaar in 2017 had 27,5 procent ooit een e-sigaret gebruikt; van de mbo- en hbo-studenten tussen de 16 en 18 jaar 44 procent. Het lijkt erop dat die aantallen verder zijn gestegen en dat gebruikers steeds jonger zijn. “Hoewel we de data nog niet hebben, horen en zien wij ook de signalen dat dit toeneemt,” zegt Trimbos-arts Esther Croes. “Daar maken we ons wel zorgen over.” Een van die signalen is het vape-gebruik op school.

Van de 642 middelbare scholen in Nederland die een online vragenlijst ontvingen van de NOS, reageerden er 120; 80 scholen zeiden dat er bij hen inderdaad gevaped wordt. Op zeker 50 scholen gebeurde dit ook echt in de school: op wc's, op de gang, zelfs in de klas.

In het onderzoek van NOS Stories laten docenten en/of schoolleiders weten dat jongeren last hebben van het vapen: “Ze zijn misselijk of afwezig, minder geconcentreerd, suf en soms benauwd.

Hoewel er een verkoopverbod aan minderjarigen is komen jongeren gemakkelijker aan een vape dan aan sigaretten. Het ministerie van Volksgezondheid is daarom bezig met een wet die de totale online verkoop van tabak moet verbieden.

Lees hier het volledige artikel van de NOS.