Meerderheid Utrechtse politiek wil na schoolpleinen ook speelveldjes rookvrij

Roken op schoolpleinen is vanaf augustus 2020 verbonden voor basisscholen, middelbare scholen, MBO- en HBO-instellingen en universiteiten. Een meerderheid van de Utrechtse politiek wil dit verbod nu uitbreiden naar speelveldjes.

GroenLinks, ChristenUnie, PvdA, Partij voor de Dieren, Denk en Student & Starter – samen goed voor 23 van de 45 zetels in de Utrechtse gemeenteraad – zijn bang dat rokers vanaf augustus 2020 – wanneer het landelijk verbod van kracht wordt – uitwijken naar speelveldjes in de buurt van de school, het liefst waar bankjes staan. In schriftelijke vragen roepen de zes partijen wethouder Eerenberg (D66, volksgezondheid) op roken op speelveldjes en in speeltuintjes te verbieden. “Elk kind moet kunnen opgroeien in een rookvrije omgeving. En dus ook fijn kunnen spelen op een speelplek zonder rook”, zegt GroenLinks-raadslid Marcel Vonk in het AD Utrechts Nieuwsblad.

De partijen willen dat het rookverbod nog voor het nieuwe schooljaar wordt ingevoerd. Wethouder Eerenberg reageert binnen enkele weken op het verzoek.

In maart 2018 sloot de gemeente Utrecht zich al aan bij de Alliantie Nederland Rookvrij!, een samenwerkingsverband van meer dan dertig organisaties die streven naar een rookvrije generatie. Sindsdien is een aantal stappen gezet. In Utrecht zijn onder meer 21 beheerde speeltuinen rookvrij. Bij steeds meer Utrechtse sportverenigingen geldt ook een rookverbod. In 2019 telde Utrecht 39 clubs waar geen sigaret mag worden opgestoken. In 2018 waren dat er nog 22.