Rookvrije school wordt verplicht vanaf 1 augustus 2020

Ouders & Onderwijs inventariseert voorbereiding scholen

Een gezonde school komt een stap dichterbij. Vanaf 1 augustus 2020 is het namelijk bij wet verboden om in of om de school te roken. Maar wat doet de school van uw kinderen? Is die goed voorbereid? Ouders & Onderwijs – informatiepunt voor ouders en gesprekspartner voor overheid en onderwijssector – zette het op een rij.

Wet

Vanaf deze zomer komt geen enkele school meer onder rookvrije maatregelen uit. Door een belangrijke wijziging in de Tabaks- en rookwarenwet, kunnen op basisscholen, middelbare scholen, MBO’s en in het hoger onderwijs boetes worden uitgedeeld als er onvoldoende rookvrije maatregelen genomen zijn.

Onderzoek

De wet komt als geroepen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat kinderen en jongeren die anderen zien roken, zelf ook eerder gaan roken. Veel scholen hebben daarom al langer een rookvrij schoolterrein. Dit stelt niet alleen een gezonde norm voor leerlingen en studenten, maar beschermt hen ook tegen de schadelijke gevolgen van meeroken.

Cijfers

Het Trimbos-instituut deed een onderzoek naar de maatregelen die scholen namen. Daaruit bleek dat het merendeel van de basisscholen (80 procent), meer dan de helft van de scholen in het voortgezet onderwijs (62 procent) en een minderheid (14 procent) van de MBO-scholen een rookvrij schoolterrein heeft.

Handhaven

Hoewel er dus vast nog veel te doen is, namen veel scholen al noodzakelijke maatregelen. Het Griftland College in Soest bijvoorbeeld. Van de rokershoek tot het gehele schoolplein, nergens mag meer worden gerookt. Om te handhaven wordt niet gestraft, maar goed gedrag beloond. Aan RTL nieuws vertelde de rector dat hij een lijst met alle rokende leerlingen maakte en met ze in gesprek ging. Voor de leerlingen die het volhouden om niet meer te roken staat een uitje op het programma.

Aan de slag

Gezonde School maakt programma’s om scholen te helpen aan een gezonde leefstijl. Op de website staat een overzicht van alle mogelijkheden, hulpmiddelen en materialen om van de school een rookvrije school te maken. Ook het Trimbos-instituut zette de belangrijkste maatregelen die een school kan nemen op een rij.

Reacties en ervaringen

Is de school van uw kinderen goed voorbereid op de antirookwetgeving? Kaart het aan op de school en laat het Ouders & Onderwijs weten. Heeft u vragen over gezondheid op school? Kijk dan voor meer informatie op de website van Ouders & Onderwijs. Antwoord niet gevonden? Stel dan uw vraag via vraag@oudersonderwijs.nl of bel 088-6050101. U kunt Ouders & Onderwijs op werkdagen telefonisch bereiken tussen 9.30-12.30 uur en 13.00-16.00 uur.