De Edsons voor rookvrije schoolterreinen

Lancering door Paul Blokhuis en Edson da Graça

Vanaf 1 augustus moeten alle scholen in Nederland rookvrij zijn. Om de scholen hierbij te ondersteunen, introduceerden staatssecretaris Paul Blokhuis en cabaretier, presentator en oud-MBO docent Edson da Graça namens het ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport maandag 24 augustus op de Nova Campus Hoofddorp het speciale team ‘De Edsons’.

Op het schoolterrein van de campus werden De Edsons geïntroduceerd en een driedelige geanimeerde videoserie voor het eerst getoond door VWS-staatssecretaris Paul Blokhuis en cabaretier, presentator en oud-MBO docent Edson da Graça.

Edson ging daarna in gesprek met vestigingsdirecteur Harrie Bemelmans, conciërges Daniel Nijland en Hassan el Moussaoi over de aanpak en ervaringen naar een rookvrij Nova College. Niet alleen de successen, ook de valkuilen en missers zijn genoemd. Mediastudenten David Mulder en Beau van Aanholt die campagneposters voor school hebben ontwikkeld, gaven hun visie op de campagne voor een rookvrije school.

Alle door het Nova College beheerde locaties zijn inmiddels rookvrij. Projectleider Rosa Wassink, vitaliteitsadviseur en arbocoördinator, noemt als tips voor andere scholen: “Gewoon beginnen, het gesprek aangaan en volhouden. Wees duidelijk waarover het gaat: een rookvrije school omdat we een gezonde leefstijl belangrijk vinden. Niet over stoppen met roken, dat is iets anders.”

De Edsons

De karakters van de Edsons bestaan uit de ondernemende Edson, leerling Lisa, sportdocent Gino, onderwijsdirecteur Denise, deskundige Farida en conciërge Cor. Met video’s, tips en een factsheet worden onderwijsinstellingen gestimuleerd om hun eigen terrein rookvrij te maken. Van basisschool tot hogeschool en van mbo tot aan universiteit. Zie voor meer informatie en de animatiefilms met De Edsons: rookvrijschoolterrein.nl.

De Edsons worden mede ondersteund door het Trimbos-instituut, de Gezonde School-adviseurs, GGD GHOR Nederland en Gezondheidsfondsen voor Rookvrij. Sinds 1 augustus 2020 moeten alle onderwijsterreinen rookvrij zijn; vanaf 1 januari wordt er gehandhaafd door de NVWA.

Op de foto: v.l.n.r. Harrie Bremelmans, Paul Blokhuis en Edson da Graça.