Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Schooltuin inclusief onderwijs in de gemeente Lingewaard wint Steenbreektrofee

‘Schooltuin inclusief onderwijs’ in de gemeente Lingewaard is in de categorie maatschappelijke initiatieven winnaar geworden van de Steenbreektrofee 2024. De winnaars van de prijzen werden bekendgemaakt tijdens de Nationale Groendag die dit jaar op 10 oktober in Eindhoven werd gehouden.

Over de Steenbreektrofee

Stichting Steenbreek organiseert de prijsvraag voor de Steenbreektrofee om innovatieve voorbeelden te laten zien waarbij groen en water op een praktische manier worden benut en die illustreren waar Steenbreek voor staat. Dit zijn initiatieven die betrekking hebben op onder meer bevordering van de biodiversiteit, gezondheid, sociale cohesie en een positieve bijdrage leveren aan klimaatadaptatie. Deze projecten dienen als inspiratie en voorbeeld voor anderen. Zowel initiatieven die spelen op het niveau van de straat of de wijk, als op niveau van dorp en stad kunnen meedingen naar de Steenbreektrofee. Dit kan van een gemeente zelf zijn maar ook van een buurtvereniging, wijkorganisatie, corporatie, ondernemer of inwoner. In 2024 werden 23 mooie en zeer diverse projecten voor deelname ingezonden. De jury heeft uit de inzendingen in juni 2024 zes projecten genomineerd waaronder het project Schooltuin inclusief onderwijs Lingewaard. Maandag 17 juni 2024 ging de jury tijdens een digitaal overleg nog wat dieper in gesprek met de initiatiefnemer(s) om te komen tot een eindoordeel.Schooltuin inclusief onderwijs.

De jury besloot de trofee toe te kennen aan de unieke vorm van schooltuinieren waarbij het werken in de moestuin is geïntegreerd binnen andere vakken van het onderwijsprogramma zoals rekenen en geschiedenis. Het programma gaat uit van plezier, natuurbeleving en leren door te doen. En dit alles met aanwijsbaar onderwijsrendement. Dat bleek uit onderzoek van de Radboud Universiteit.

De jury van de Steenbreektrofee bestaat uit professionals die elk hun eigen specialisme en kennis hebben: Margot Ribberink, Voorzitter jury; Robert Graat, Staatsbosbeheer; Ans Hobbelink, AVVN samen natuurlijk tuinieren; Henk Kuijpers, Stadswerk;Linda IJmker, IVN Natuureducatie; Wendy Bakker, Gemeente Rijswijk; Ben Roeterd, Gemeente Voorst.

Het project

Schooltuin inclusief onderwijs is in 2016 gestart op twee basisscholen in Bemmel binnen de missie en doelstelling van Stichting Lingewaard Natuurlijk (SLN). Het project heeft een lokale voorgeschiedenis en sluit aan bij de landelijke trend om school tuinieren te stimuleren.

Elk jaar komen ongeveer 50 kinderen van groep 6/7 van twee basisscholen naar het schooltuincomplex van SLN om in hun moestuin te werken. Het tuintje is vijf vierkante meter groot. De kinderen komen 25 keer per seizoen en dat in de periode half maart tot eind oktober. De bezigheden zijn zaaien en planten, verzorgen van de planten, oogsten en in het naseizoen winterklaar maken. De kinderen zetten onder andere aardappelen, spinazie, bieten, worteltjes, preien en bonen. Zes vrijwilligers ondersteunen de bezigheden. In de vakantieperiode helpen ouders, opa’s en oma’s met schoffelen. Het seizoen wordt afgesloten met een feestelijke bijeenkomst met diploma-uitreiking.

Het tuinieren zit verweven in het onderwijsprogramma en met name de doelen van Wereldoriëntatie (OJW). Om de doelen te realiseren is een werkboek van 15 lessen en 22 taken gemaakt. De lessen gaan o.a. over plattegrond en zaaikalender, ontkiemen van zaad, weer en klimaat, bodemdieren, mest, honingbijen, wilde bijen, (on)kruiden, groente en fruit en boerderijbezoek. De onderwerpen worden op de schooltuin kort herhaald. Dit als praktijkles waarbij de aanschouwelijkheid centraal staat. Aan het einde van de bijeenkomst worden altijd nog snacks van groente en fruit geproefd. Het doel is om ‘gezond eten’ te bevorderen.

De procesevaluatie leert dat leraren en ouders enthousiast zijn over deze vorm van integraal onderwijs. Ook de kinderen zijn enthousiast. Ze hebben niet alleen veel plezier in hun tuintje maar willen ook meer achtergrondkennis hebben.

Lees hier het hele juryrapport.