Charge Your Brainzzz zoekt scholen die om of na 9.00 uur beginnen

Brenda Bakker, onderzoeksassistent Charge Your Brainzzz 2.0 aan de Vrije Universiteit Amsterdam, is op zoek naar scholen die om of na 9:00 uur starten. Werk jij op zo’n school en wil je een voorbeeld zijn voor andere scholen? Dan gaat Brenda graag met je in gesprek.

Waarom?

Middelbare scholieren slapen vaak te kort, waardoor ze vermoeid in de klas zitten, prestaties achteruit gaan en ze niet lekker in hun vel zitten. Door veranderingen in de biologische klok worden jongeren later op de avond pas slaperig. Toch hebben ze wel tussen de 9 en 11 uur slaap nodig. Dat red je niet als je weer vroeg op moet voor school. Verschillende studies hebben aangetoond dat scholen met latere starttijd ervoor zorgen dat jongeren langer én beter slapen, daarnaast heeft het positieve effecten op hun schoolprestaties en algemeen welzijn.

Toch zijn er nog weinig middelbare scholen in Nederland die latere starttijden hebben ingevoerd. Dit is natuurlijk een hele uitdaging! Daarom gaat Brenda graag in gesprek met scholen die dit wel hebben ingevoerd. Ze wil weten waarom en hoe ze dit hebben ingevoerd en hoe het bevalt. Zo kan ze andere scholen helpen om hetzelfde te doen.

Ben je zelf geïnteresseerd of ken je iemand die mogelijk wil deelnemen? Of heb je nog vragen over het project? Stuur dan een bericht of mail naar b.bakker2@vu.nl.