Basisschool Klavervier in Gelderland wint ANWB Verkeersplein

De winnaar van de actie ‘een ANWB Verkeersplein voor een schoolplein’ in de provincie Gelderland is school voor speciaal basisonderwijs Klavervier in Beuningen. Vandaag werd het ANWB Verkeersplein feestelijk geopend in het bijzijn van alle leerlingen, Ellen Sas-van de Geer (directeur basisschool) en Peter Siewers (directeur ANWB Hulpverlening).

“Wij zijn een speciale basisschool en onze kinderen hebben meer tijd nodig om dingen te leren en eigen te maken. Met het verkeersplein kunnen we vaak herhalen wat we aangeboden hebben. Al onze kinderen moeten naar Nijmegen, Druten of Wijchen fietsen voor de middelbare school. Dat is een flinke overgang. Die fietsroutes zijn ook niet ongevaarlijk, hiervoor hebben ze veel fietservaring nodig”, zegt Ellen Sas-van de Geer, directeur basisschool voor speciaal onderwijs Klavervier.

Kinderen kwetsbaar op fiets

Kinderen zijn kwetsbaar op de fiets. Ze zijn nog volop in ontwikkeling en kunnen verkeerssituaties vaak nog niet goed inschatten. Om veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen, moeten kinderen goed leren fietsen. In de praktijk betekent dat heel veel meters maken. Om basisschoolleerlingen veilig te laten oefenen met verkeerssituaties heeft de ANWB ‘het ANWB Verkeersplein’ ontwikkeld. Hiermee kunnen kinderen onder begeleiding van een leerkracht ervaring opdoen met verschillende verkeerssituaties in een veilige omgeving. Zodat ze straks goed voorbereid de weg op kunnen.

De actie is een initiatief van het ANWB Fonds. In totaal hebben bijna 400 scholen uit heel Nederland zich voor deze actie aangemeld en 100.000 mensen hun stem uitgebracht. In iedere provincie wordt één schoolplein door de ANWB omgetoverd tot een verkeersplein.

Overige winnaars

De winnaars worden in de periode 25 september tot en met 6 oktober bekend gemaakt. Inmiddels zijn naast Gelderland ook de winnaars in Utrecht, Flevoland en Overijssel bekend: