Op je gemak met ongemak

Jaarlijkse onderwijsconferentie Stichting School & Veiligheid op 14 april online

Stichting School & Veiligheid organiseert op woensdag 14 april de landelijke onderwijsconferentie Met Alle Respect! Tijdens deze jaarlijkse conferentie komen allerlei thema’s aan bod rond sociale veiligheid in het PO, VO en MBO. Denk aan workshops over pesten, seksueel grensoverschrijdend gedrag en samenwerken met ouders. Deze (online) editie gaat over ongemakkelijke situaties die je als leraar tegenkomt in de dagelijkse praktijk. Het thema is daarom: Op je gemak met ongemak.

Als leraar kom je dagelijks ongemakkelijke situaties tegen. Tussen je leerlingen, met ouders of met collega’s. Hoe spreek je je collega aan op grensoverschrijdend gedrag? Of hoe praat je met ouders over hun gepeste kind? Dit zijn slechts voorbeelden van de dagelijkse praktijk. Het roept de vraag op: hoe kan je ongemakkelijke situaties gebruiken om van te leren? Hier kom je achter tijdens je deelname aan de onderwijsconferentie Met Alle Respect! Ongemak en onzekerheid horen bij het pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk. Kunnen omgaan met ongemak draagt bij aan een sociaal veilige sfeer in de klas, in het team en in de school.

Alle workshopleiders leggen vanuit hun expertise de link met ongemak en hoe je daarmee om kan gaan. Bijvoorbeeld: hoe ga je ongemakkelijke gesprekken aan over gevoelige thema’s met je klas, of met ouders. Hoe herken je ongemak in jezelf over bepaalde onderwerpen en hoe buig je dit om naar iets positiefs? Hoe kan je ongemakkelijke situaties gebruiken om van te leren?

Bekijk hier het overzicht van het plenaire programma en de workshops. Meld je hier aan.