Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Podcastserie over criminaliteit op school

School & Veiligheid verkent onderwerp

Scholen in Nederland zijn een weerspiegeling van de samenleving, waar jongeren niet alleen leren, maar ook opgroeien tot burgers. De toenemende complexiteit aan veiligheidsvraagstukken, variërend van cyberpesten en drugsgebruik tot wapenbezit en criminele rekrutering komt echter ook de scholen binnen. Wat betekent dit? En wat kunnen scholen doen? School & Veiligheid maakte een podcastserie erover.

Deel 1 Het onderwijsperspectief

Met medewerking van:

  • Jennifer van de Broek, Leraar voortgezet onderwijs en PhD-onderzoeker criminologie aan Tilburg University: “Wat nieuw is, is dat jongeren ook actief hiervoor worden gerekruteerd en geronseld in schoolomgevingen. Wat ik zelfs onlangs heb gehoord, gelukkig maar één keer, is dat er QR-codes op een lantaarnpaal waren geplakt om drugs te bestellen.” Luister hier.
  • Tanja Jadnanansing, Voorzitter van het Dagelijks Bestuur van Amsterdam Zuidoost: “Zelfvertrouwen vormt de basis van leren; het onderwijs moet zich richten op het ontwikkelen van het hele kind. Luister hier.
  • Linda Elesen, Directeur VAVO bij Yonder: “Mentoraat speelt een sleutelrol bij het oppikken van signalen en het aanpakken van problemen.” Luister hier.
  • Jonus Jakhjoukh, Teamleider bij het Grescollege, gespecialiseerd in de opbouw van ondersteuningsteams en verbetering van het pedagogisch klimaat: “Veiligheid op scholen begint bij een open schoolcultuur waarin herstelgesprekken bijdragen aan vertrouwen en samenwerking.” Luister hier.

Deel 2 ‘Duiding’ van het brede veiligheidsbeeld

Met medewerking van:

  • Henk Ferwerda, Criminoloog en inhoudelijk directeur bij Bureau Beke: “Onderwijs is de beste vorm van criminaliteitspreventie, maar samenwerking tussen scholen en externe partijen is cruciaal.” Luister hier.
  • Nicole Lieve, werkte ten tijde van deze podcast bij de Nationale Politie op het gebied van weerbare wijken en jonge aanwas: “Veiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid waarin preventie altijd de prioriteit moet hebben boven repressie.” Luister hier.
  • Carolien van der Starre-Köppen, Programmamanager Preventie met Gezag, met een focus op drugscriminaliteit, veiligheid en zorg: “Scholen en gemeenten moeten blijven bouwen aan netwerken waarin kennis en ervaringen worden gedeeld.” Luister hier.

Deel 3 Veiligheid om de school organiseren/jongerenwerk

Met medewerking van:

  • Stijn Sieckelinck, Lector Youth Spot (jongerenwerk) aan de Hogeschool van Amsterdam: “Jongerenwerkers bieden jongeren een veilige ruimte om zichzelf te ontdekken en te groeien, als aanvulling op formele structuren.” Luister hier.
  • Ted Embregts, Programmaleider 10-27 jaar bij het Expertisecentrum R-Newt en jongerenwerker bij R-Newt: “Jongeren moeten gezien en gehoord worden; relaties vormen de basis van een veilige omgeving.” Luister hier.
  • Hans Jansen, Directeur van Stichting Aanpak Straat- & Schoolveiligheid (SASS): “Straatcoaches vormen de schakel tussen jongeren en de wijk; zij zijn onmisbaar voor het voorkomen van escalaties.” Luister hier.