Smokefree Challenge weer van start

Leerlingen uit klas 1 en 2 van VO worden uitgedaagd om voor een gezonde leefstijl te kiezen

Op 1 november is de aftrap van de Smokefree Challenge van het schooljaar 2019-2020. De Smokefree Challenge daagt leerlingen uit klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs uit om voor een gezonde leefstijl te kiezen. Door een half jaar niet te (beginnen met) roken en een creatieve opdracht in te leveren, maken ze kans op leuke prijzen.

Alle leerlingen kunnen meedoen, van het praktijkonderwijs tot en met het VWO. De Smokefree Challenge heeft als doel om de niet-roken norm zo lang mogelijk vast te houden. De Smokefree Challenge richt zicht hierbij op de voordelen van niet-roken. Dit betekent dus dat juist ook klassen waarin niet wordt gerookt mee kunnen doen!

De Smokefree Challenge bestaat in zijn huidige vorm sinds het schooljaar 2016-2017. Dat schooljaar was een pilotjaar waarin 31 scholen uit 4 pilotregio’s streden om de hoofdprijs: een dag uit met de hele klas naar Walibi. Het Citaverde College uit het Limburgse Horst ging er met de prijs vandoor door het leukste filmpje te maken over de voordelen van niet-roken.

In het schooljaar 2017-2018 deden 58 scholen mee, verspreid over het hele land, en in totaal 178 klassen. In dat jaar gingen twee scholen naar Walibi: Clusius College te Purmerend en RSG Simon Vestdijk in Harlingen. Ook deze leerlingen maakten een filmpje over de voordelen van niet-roken.

In het schooljaar 2018-2019 deden 54 scholen mee, met 243 klassen. De creatieve opdracht bestond dit jaar uit het maken van een poster over de voordelen van niet-roken. Winnaar het afgelopen schooljaar was de Praktijkschool De Maat in Ommen. Zij beleefden een leuke dag met de klas in de Efteling.

Op 1 november is de aftrap van de Smokefree Challenge van het schooljaar 2019-2020. Omdat de inschrijving nog niet helemaal gesloten is, is nog niet bekend hoeveel scholen en klassen dit jaar mee zullen doen. Maar het belooft weer een spannende wedstrijd te worden! Dit jaar zijn er meerdere prijzen te verdelen en is de creatieve opdracht een vrije opdracht: de leerlingen mogen zelf een werkvorm kiezen (een rap, een songtekst, een poster, een vlog etc.) zolang het accent maar ligt op de voordelen van niet-roken!

Openingsfoto: De start van de Smokefree Challenge van het schooljaar 2018-2019 in aanwezigheid van staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Paul Blokhuis.