Online inspiratie voor lessen lichamelijke opvoeding

YouTube-kanaal Gym Idee van LO-leraar Rob Nieuwenhuis

Op het internet is heel wat lesmateriaal lichamelijke opvoeding in bewegende beelden te vinden. Als je op YouTube gaat zoeken komt dat vaak uit veel verschillende internationale bronnen. De Nederlandse leraar lichamelijke opvoeding Rob Nieuwenhuis heeft nu op zijn YouTube-kanaal Gym Idee zo’n 260 ideeën verdeeld in thema’s voor gymlessen gezet. De database is gratis toegankelijk.

Voor het voortgezet onderwijs was het aanbod volgens Nieuwenhuis karig. Hij kon alleen maar standaardvoorbeelden vinden en vaak zijn deze video’s onduidelijk toegelicht. Dit was voor hem aanleiding om zelf een database aan te leggen met een goede weergave en duidelijke instructie. Ook vindt hij het belangrijk dat de video’s breed deelbaar zijn zodat niet iedere leraar zelf het wiel hoeft uit te vinden.

Totstandkoming video’s lichamelijke opvoeding

Nieuwenhuis maakte video’s op verschillende locaties, zoals bij de voetbalclub De Graafschap voor voetbalvideo’s, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen voor handbalvideo’s en de volleybalclub Orion voor volleybalvideo’s.

Database over lichamelijke opvoeding is populair

Hij heeft inmiddels honderden volgers en duizenden views op YT. De video’s worden goed bekeken, want uit de statistieken van de video’s valt op dat de meeste kijkers de video’s voor zeker 85% afkijken. De onbekende activiteiten worden het best bekeken, zoals variaties op trefbal, bijzondere voetbalspellen, warming-up-activiteiten, zelfverdediging en activiteiten met nieuw sportmateriaal.

LOF-initiatief

Nieuwenhuis is onderwijspionier en heeft subsidieverlenging gekregen van het LOF voor het schooljaar 2019/2020. Hij wil zich nu gaan richten op onbekendere sporten, zoals badminton en schermen, en gaat nog meer samenwerken met verenigingen en scholen. Hij gaat het aanbod aan video’s ook uitbreiden naar complete lessenseries. Hiermee wil hij gymleraren helpen inhoudelijk leuke en goede lessen te geven. Zeker als gymleraren minder raakvlakken hebben met sommige lesonderdelen. Verder wil Nieuwenhuis lessen opnemen die speciaal gericht zijn op zorgleerlingen. Denk bijvoorbeeld aan overloopspellen, waarbij extra rustplekken ingebouwd zijn, of aanpassingen voor slechtziende leerlingen.