Voedingscentrum, JOGG en Foodwatch willen verbod verkoop ongezond voedsel dichtbij school

CDA en SP Venlo willen fastfoodkramen rond scholen verbieden

Het Voedingscentrum, Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) en Foodwatch willen dat binnen een schaal van een kilometer rond middelbare scholen geen ongezond voedsel mag worden verkocht. De VO-raad, die de scholen in het voortgezet onderwijs vertegenwoordigt, steunt de oproep. Dat meldt het AD.

Aanleiding voor de oproep is de situatie bij het Blariacumcollege in Blerick. Daar kiezen leerlingen massaal voor broodjes shoarma uit een snackbar. De situatie was voor CDA en SP deze week aanleiding om een onderzoek te vragen naar de mogelijkheid om fastfoodkramen rond schoolpleinen te verbieden. Volgens CDA-raadslid Tom Verhaegh kan dit door vergunningen per straat te verlenen.

Sjoerd van der Wouw van Foodwatch stelt dat een harde aanpak nodig is. “Er worden miljoenen euro’s aan belastinggeld gespendeerd om scholen gezonder te maken. Ondernemers die met hun karren bij een school gaan staan, torpederen die plannen, ten koste van de kindergezondheid.”

Het gemeentebestuur van Venlo heeft toegezegd een mogelijk verbod te onderzoeken. Daarbij wordt ook gekeken naar de juridische haalbaarheid en het voorkomen van een waterbedeffect.